Bravo Seafoods salgsdirektør for østen forteller at kineserne er kresne på kvalitet, og trekker frem netthandel som en nøkkel for å henge med på trendene i det kinesiske markedet.
– Havbruksnæringen er kanskje den mest fremtredende post-olje-næringen vi har, sier Mathias Sagevik, daglig leder i Salmon City, fra scenen på Kulturhuset i Bergen – stedet å være for unge lovende med interesse for lakseoppdrett denne onsdagskvelden.
Og Kina er nå det største markedet for norsk laks i Asia.
– Det er stor konkurranse i Kina selv om det er er stort marked, siden mange har tilgang til det markedet, sier Qiao Chen, salgsdirektør for østen i Bravo Seafood, som står på scenen etter Sagevik.
«Klikk og hent»-laks
Chen er selv fra Kina, men har jobbet for det Florø-baserte eksportselskapet i rundt ti år. Fra scenen på Kulturhuset i Bergen oppfordrer hun dem som vil lykkes i Kina til å selv reise østover, og prøve å forstå hvordan kineserne tenker.
– I Kina fokuserer vi mye på den voksende middelklassepopulasjonen (som nå er på rundt 400 millioner). Det er disse som kjøper norsk laks, sier hun.
Videre forteller hun at den nye trenden er «online shopping» av laks.
– I Kina selges det meste fortsatt via tradisjonelle salgsarenaer, som butikker og fiskemarkeder. Men den nye trenden er online salg. Alt i Kina skal kunne handles på internett, sier Chen.
Hun trekker også frem appen «WeChat», som visstnok brukes til det meste av kommunikasjon på sosiale medier i Kina.
– Uten denne kan man ikke gjøre business i Kina.
Art of war
Kina, som nå er verdens nest største økonomi, har store krav til kvalitet, forteller Chen. Og tidligere tok de bare imot storlaks på seks kilo.
– Nå har Kina tatt over etter Japan som det største Asia-markedet for norsk laks. Hva tror du har bidratt til det?
– Jeg tenker at Norge har tatt litt av markedsandelen tilbake fra Chile. For Chile tok det lenger tid å få flyrutene opp og gå igjen etter Covid. For det andre har totalmarkedet for laks vokst i Kina. Nå tar de også inn litt mindre størrelser, 5-6 kilo og noen steder fire kilo. Dette henger også sammen med at de har fått flere filetfabrikker der borte, sier hun.
– Kanskje har det også blitt et større fokus på å spise sunt etter pandemien. Særlig blant middelklassen.
Fra scenen siterer hun, med glimt i øyet og egen vri, fra Sun Tzu’s godt over tusen år gamle bok «The Art of War»:
– Know yourself, know your enemy, «learn by doing» – and you will never be defeated.
Hun ser imidlertid ikke på kinesiske lakseoppdrettere som direkte konkurrenter til norsk lakseoppdrett.
– Jeg synes det er bra at «markedskaken» blir større, så alle kan få en litt større del av markedet. Jeg har også hørt fra kunder at det først er når det er manko på norsk laks at det kommer mer inn av laks produsert i Kina, eller andre steder.