På hælene med nye utslippskrav: – Skal sørge for at berørte aktører får tid til å tilpasse seg

Nyheter
0

Ni måneder før de nye lavustlippsreglene for havbruksfartøy skal være implementert er de fortsatt ikke kjent.

Det er bestemt at nye utslippskrav for havbruksfartøy skal gjelde fra 1. januar i 2025. Sjøfartsdirektoratet har for lengst gitt råd til Klima- og miljødepartementet om hvordan nullutslippsfartøy kan fases inn i havbruksnæringen. Men ni måneder før de nye kravene skal implementeres er det fremdeles ingen som kjenner til hvordan de blir. Det gjør næringen urolig.

Les også: Er i villrede om hva som skjer med utslippskravene for havbruksfartøy

Ikke sendt på høring
Klima- og miljødepartementet kan foreløpig ikke tidfeste når reglene er klare.

Martine Røiseland, kommunikasjonssjef hos Klima- og miljødepartementet. Foto: Klima- og miljødepartementet.

– Departementet vurderer anbefalingen fra Sjøfartsdirektoratet. Vi jobber så raskt vi kan, men kan dessverre ikke angi et bestemt tidspunkt, forklarer kommunikasjonssjef Martine Røiseland hos Klima- og miljødepartementet, i en e-post til iLaks.

Ifølge Røiseland er ikke de nye forslagene til utslippskrav sendt på høring ennå. Men hun forsikrer om at næringen skal få tiden den trenger til å tilpasse seg dem, når kravene endelig kommer.

– Forslagene vil bli sendt på ordinær høring og vi skal sørge for at berørte aktører får tid til å tilpasse seg kravene, sier hun.

To års byggetid
For havbruksnæringen er det ikke bare å «snu seg rundt». Det vil ta tid å tilpasse seg et nytt regelverk.

Mariell Ulla Toven, utviklingsdirektør i Moen Marin. Foto: Moen Marin

– Kravene skal gjelde fra 1. januar 2025. Vi kan jo selvfølgelig levere nullutslippsbåter, men kundene må også være klare over det. Det tar nemlig to år å bygge en båt, har utviklingsdirektør hos Moen Marin, Mariell Ulla Toven, forklart til iLaks.

I tillegg til lang byggetid for båtene medfører det manglende regelverket at infrastruktur-utbyggere er i villrede for hvor og hvordan de skal prioritere sine prosjekter.

– Norge er et veldig stort land. Vi har vel den nest lengste kystlinje, per definisjon. Så det blir egentlig hvor vi skal begynne å bygge infrastruktur. Da trenger vi en tilbakemelding på hvor de første fartøyene skal komme, har leder for maritim lading, Bjørn Hønsi Følling, hos infrastrukturselskapet Plug, uttalt.

Illustrasjonsbilde: Hybridbåten «Håløy Ottar» på oppdrag med avlusing. Foto: Steve Hernes