Bygger brønnbåter for over to milliarder

Nyheter
1856

Som kjent skal norsk havbruksnæring minst vokse med 50.000 tonn de neste årene som følge av at det selges nye oppdrettstillatelser i år. Dersom det blir åpnet for rullerende MTB, vil det være behov for ytterligere kapasitet. De norske brønnbåtrederiene er i ferd med å tilpasse seg høyere etterspørsel. Tall som iLaks har hentet inn viser at det blir levert minst 24.000 kubikkmeter med ny lastekapasitet i år og neste år. Samlet vil båtene koste i overkant av to milliarder kroner.

*Rostein har en 75 meter lang ny båt under bygging hos Larsnes Mekaniske Verksted. Den har en kapasitet på 3.150 kubikkmeter. Båten har fått navnet «Ro Arctic».  Den er med andre ord betydelig mindre enn «Ro Fjell», som med sine 4.500 kubikkmeter ble levert i fjor.

*Frøy Sjøtransport (Helge Gåsø) skal i sommer få levert et nybygg på 3.000 kubikkmeter. Båten bygges ved Sefine-verftet i Tyrkia og er 78 meter lang. Båten skal gå i tjeneste for Lerøy i Midt-Norge.

Frøy Sjøtransports nybygg. «Namsos»

 * Bømlo Brønnbåtservice får levert to nye båter i år. I februar ble «Øyfjord» levert og etter planen skal Aas levere «Øysund» til samme rederi i juli. Båtene er 70 meter og er på 1.800 kubikkmeter. I Tillegg har rederiet bestilt en båt som skal leveres neste høst. Denne båten har fått navnet «Øytind».

-Vi investerer cirka en halv milliard kroner i båtene, sier Geir Agasøster, som er daglig leder i suksessrederiet. I perioden 2010-2012 hadde selskapet et samlet overskudd før skatt på 102 millioner kroner.

Han opplyser at et nybygg på 1800 kubikkmeter koster cirka 175 millioner kroner, mens en båt på 3.000 kubikkmeter koster i størrelsesorden 250-270 millioner kroner avhengig av hvilke valg man gjør av motor og renseanlegg om bord.

-Er det mangel på båter i dag?

-Nei, jeg vil ikke si at det er mangel. Alle får levert fisken sin, men det kan kanskje var kapasitetsmangel i enkeltuker.

-Fremtiden for brønnbåtnæringen, mer satsing på avlusning?

-Hadde jeg visst svaret på det spørsmålet, hadde det vært enkelt å være brønnbåtreder. Det er vanskelig å spå hva som blir utviklingen, mener Agasøster.

Han opplyser at to av nybyggene skal erstatte eldre tonnasje. De øker kapasiteten til rederiet.

-I løpet av de tre siste årene har vi doblet vår kapasitet, opplyser Agasøster.

-Deres båter er mindre enn flere av de andre båtene som bygges. Hvorfor akkurat 1800 kubikkmeter?

-Våre båter er tilpasset behovene til våre kunder, sier Agasøster.

*Havyeard leverte i mars «Stormy». Båten er 84,6 meter lang og har tre sylindertanker på til sammen 3.250 kubikkmeter. Båten er bygget av Fosnavaag Shipping og seiler i en langtidskontrakt for Norsk Fisketransport.Havyard skal også levere et nybygg til Norsk Fisketransport senere i år, båten har fått navnet «Namsos». Det er en båt på 3200 tonn.

-Vi har ikke drevet på med brønnbåter så lenge. Jeg opplever etterspørselen som normal, sier Gunnar Larsen som arbeider med markeds- og forretningsutvikling for Havyeard. Han sier imidlertid at de henvendelsene som kommer, gjelder større båter fra 3.000 kubikkmeter og oppover.

Det er bare et spørsmål om tid før brønnbåtnæringen sprenger grensen på 5.000 kubikkmeter.

 *Sølvtrans fikk i fjor levert «Ronja Polaris», som har en kapasitet på 3.000 kubikkmeter. Selskapet får levert ytterligere en brønnbåt i år. Begge er bygget i Spania. Nybygget har fått navnet «Ronjafisk» og skal leveres i tredje kvartal, ifølge den siste oppdateringen til børsen fra mai måned.

Til slutt kommer det en ny aktør på banen.

*Intership, som ledes av Ole-Petter Brandal, ex-sjef i Sølvtrans, har varslet at de skal bygge to nye brønnbåter. Den første, «Inter Caledonia», skal leveres i andre halvår neste år og skal seile for Marine Harvest i Skottland. Den har en kapasitet på 2.000 tonn.

Brønnbåtrederiene har seilt i et godt marked de siste årene. I 2012 leverte noen av aktørene følgende driftsmarginer:

Bømlo Brønnbåtservice     41,9%, Frøy Sjøtransport         34,3%, Sølvtrans                 33,4 %, Rostein                   19 %, Norsk Fisketransport      11,7% og Aqua Star                 10,3%.