Investerer 270 millioner kroner i laks og ørret neste år

Nyheter
0

Sjømatrådet skal bruke 483 millioner kroner for å fremme norsk sjømat neste år. Over halvparten går til laks og ørret, og det satses stort på å utfordre Chile i USA.

Siden laks og ørret bidrar mest til eksportinntektene, er det disse fiskeartene det investeres mest i, skriver Norges Sjømatråd på sine nettsider.

270 millioner kroner skal investeres i laks og ørret på nyåret. Dette utgjør godt over halvparten av de totale markedsinvesteringene fra Sjømatrådet.

– Investeringsnivået har økt med to prosent fra i fjor, og er basert på prognoser som tar utgangspunkt i inntektene i 2023 og 2024, sier Børge Grønbech, direktør for Globale Operasjoner i Sjømatrådet.

Laks og ørret tar mesteparten av kaka. Foto: Skjermdump fra Sjømatrådet

Utfordrer Chile i USA
USA er et stort sjømatmarked, og laks er den viktigste norske arten i markedet. Størstedelen av atlantisk laks i USA kommer imidlertid fra Chile.

– Over de siste tre årene har det vært en vekst i det amerikanske markedet for atlantisk laks. Norge har en utfordrerposisjon i laksemarkedet, og det er gledelig å se at eksporten av norsk laks til USA har mer enn doblet seg, målt i verdi, siden starten av 2020. Det var også en større økning for norsk laks i 2022, enn for chilensk og kanadisk, sier Anne-Kristine Øen, sjømatutsending i USA.

Som det desidert største enkeltmarkedet for investeringer for norsk sjømat i 2024, er det planlagt investeringer på 48,5 millioner kroner i USA.

USA troner øverst på prioriteringslisten, deretter Europa og de store markedene i Asia. Foto: Skjermdump fra Sjømatrådet

Arbeidet for å fremme norsk laks i USA er særlig rettet mot å øke markedsandelen og  styrke konsumentenes holdninger til norsk laks, skriver Sjømatrådet.

– Investeringene skal, på tvers av alle landene, bidra til å fremme sjømat fra Norge, sjømatnasjonen Norge og opphavsmerket «Seafood from Norway», mens målsetningen i Norge er å inspirere til økt sjømatkonsum, sier Grønbech.

Satser på influensere
I tillegg til å satse på tradisjonelle markedskampanjer, samarbeider Sjømatrådet med influensere for å fremme norsk sjømat. De arrangerer også en rekke PR-aktiviteter både i Norge og i utlandet.

Visningsturer til Norge er et populært tilbud for å trygge samarbeidspartnere, eller vise frem hvordan den norske sjømatnæringen driver, ifølge Sjømatrådet.

I flere markeder arrangerer de også kurs og opplæring for ansatte i ferskvare- og fiskedisker, i kantiner og for elever ved kokkeskoler. Her er målet å øke kjennskapen til og kunnskap om norsk sjømat.

Sjømatrådet er et statsaksjeselskap eid av Nærings- og fiskeridepartementet, som finansieres gjennom en lovpålagt avgift på eksport av norsk sjømat. Selskapet har hovedkontor i Tromsø, og utsendinger i 15 land.