– Man trodde da man innførte trafikklysene at dette var en quick fix

Nyheter
0

Bjørnafjord-oppdretter Håkon Tombre er redd for at dagens trafikklysordning kan føre til resesjon blant oppdretterne på Vestlandet.

Sjømat Norges regionsjef Krister Hoaas har nylig uttalt at trafikklysordningen er uegnet for å håndtere luseproblemene. Hoaas får støtte fra Håkon Tombre. Tombre leder familiebedriften Tombregruppen, som startet opp i Hålandsdalen ved Fusa for over 50 år siden. Tombregruppen eier Quatro Laks, Drageid Laks, Fjord Drift og Tombre Fjordfarm.

– Man trodde da man innførte trafikklysene at dette var en quick fix: får oppdrettsbransjen et rødt lys på seg så fikser de dette på to år. Så får de gult og så får de grønt. Men det skjer ikke, fastslår han.

Les også: Om å fjerne nedtrekksordningen: – Foreslått en lakseluskvote på selskapsnivå

Etterlyser incitamenter for ny teknologibruk
Oppdretteren er spesielt bekymret for oppdretterne på Vestlandet. Han tror at en videreføring av trafikklysordningen, slik den er i dag, vil kunne gi dramatiske konsekvenser.

– Det som er synd er at politikerne på Vestlandet, faktisk også sentrale politikere, de har ikke skjønt hva som er i ferd med å skje. Dersom trafikklysene skal praktiseres videre, er vi snart kommet inn i en resesjon. Det blir ikke vekst på Vestlandet. Dersom det ikke kommer noen veldig gode og klare incitamenter for utprøving av ny teknologi, så er vi i en resesjon, mener Tombre.

– Det stopper rett og slett opp?

– Ja, hvis det blir rødt i PO3 og PO4, for det er her de leter mest, og dermed finner de jo mer også. Og drar vi det ned så blir det 12 prosent i PO3, det blir 18 prosent i PO4. Da er det bare å vente i to år til, så blir det rødt en gang til. Og da kommer du i 2024, og en fjerdepart av oppdrettsvolumet er blitt tatt bort. Det er mye, svarer han oppgitt til iLaks.

Tungt å snu
Og det er ikke bare å snu. Tombre peker på at det er krevende å omstille seg når forholdene tilsier det.

– Vår bransje er veldig kapitalkrevende, med høy risiko i forhold til dødelighet og sykdom og offentlige pålegg, dersom du skulle få noe. Så du er avhengig av å ha god økonomi og styrefart til å gjøre tiltak. Dersom du har dårlig økonomi, har du ikke styrefart til å gjøre tiltak når det butter i mot, sier han.

Tombre drar en parallell til skipsfarten. Skal du snu et stort skip, tar det mye tid og krefter.

– Det er som en stor båt; du trenger tid til å svinge. Det er ikke lett. Og vi jobber i sykluser på 24 måneder med utsett, så skal du brakklegge. Og så er det på an igjen.

Les også: – Det er litt som om å bli kjent med brura

Stabile rammevilkår
En del av løsningen, slik Tombre ser det, ligger i stabile og forutsigbare rammevilkår.

– De fleste selskap er integrert, så har du smoltproduksjon i forkant av den. Og dersom du da ikke får sette ut fisk, hva gjør du med den som står på land? Destruerer du den, eller prøver du å selge den? Det er en lang kjede fra du starter til du høster. Da må du ha økonomi og stabilitet, påker Tombre.

Tombre tror derfor at trafikklysene, i dagens utgave, kommer til å bli utdatert.

– Det er biologi, og det er så sammensatt. Trykker du på en plass, så sveller det opp en annen plass. Det var ingen som så for seg at dette skulle bli rødt på rødt på rødt, og ingen virkning. Mitt tips er at trafikklysene kommer nok til å bli utdatert, når vi innser at dette ikke er veien å gå, sier han.

Men han understreker at oppdretterne og villaksforkjemperne har samme mål om lusen. Den må bort. Og det er mulig.

– Hvis elveeierne gjør så godt de kan og vi gjør så god som vi kan, så tror jeg det er mulig å løse det. Men jeg tror at dette med lakselus bare er en del av et stort bilde, avslutter Tombre.