Det pågår for tiden en debatt om brønnbåtnæringen og nærskipsfarten og deres tilknytning til rederiskatteordningen.
Sivert Bjørnstad, FrP sin fraksjonsleder i næringskomiteen, mener at det er mye uklarheter knyttet til regelverket. På bakgrunn av det vil han 10. oktober fremme en interpellasjon i Stortinget, der han ber finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) om å svare.
– Hvorfor kommer du med denne interpellasjonen?
– Fordi det er stor usikkerhet knyttet til rammeverket for særlig brønnbåtene, men også hele kystflåten, svarer han, og legger til:
– Disse kan få store konsekvenser ganske kjapt, om de blir som antatt. Mitt mål er å få noen oppklarende svar fra Vedum, samt prøve å få Stortinget engasjert i denne saken.
Bjørnstad frykter at dersom ikke regjeringen tar grep kan det gi vidtrekkende negative konsekvenser langs norskekysten. Hvis det ikke ryddes opp i regelverket er han redd det også vil ramme små og mellomstore verft som driver med reparasjoner, samt kystberedskapen.
– Jeg er usikker på om Stortinget, og særlig representantene for regjeringspartiene, har tatt inn over seg konsekvensene dette kan få for mange tusen sjøfolk og en hel maritim klynge, utdyper Sivert Bjørnstad til iLaks.
Bjørnstad får støtte fra markeds- og kommunikasjonssjef Harald T. Nesvik i Sølvtrans. Han tror at Norge sin posisjon som ledende innenfor den maritime politikken, og særlig innenfor den kystnære delen, nå står på spill. Den tidligere fiskeriministeren fra FrP etterlyser at regjeringen blir mer positivt innstilt til næringslivet langs kysten.
– Jeg forventer at regjeringen snart må bli positiv til det kystnæringene og ikke slik som den har operert frem til i dag, sier Nesvik.