Kranleverandøren i Bergen har utviklet seg i takt med havbruksnæringen. De må alltid sørge for å ha nok på lager.
iLaks møter en trio fra Bergen Hydraulic ved basen i Blomsterdalen: Daglig leder Christian Hoff og salgsingeniør Espen Jacobsen har jobbet med kran omtrent hele livet. Begge startet som kranteknikere i selskapet. Arnt-Ove Skoge, også salgsingeniør, kom inn i 2019 etter en karriere i maritim fagpresse, og flere år hos en utstyrsleverandør.
– Næringen får ikke gjort mye uten kran. Det trengs hver gang noe skal settes på plass eller løftes, slår Jacobsen fast.
Selskapet leverer hydrauliske kraner og systemer til flere næringer, men har flest kunder i havbruksnæringen. De har vært en del av verdikjeden siden 1979. «Oppetid», altså å holde kundenes kraner i drift, er noe av det viktigste å ha styr på.
– Om det er en båt eller fôringsflåte som trenger kraner, reservedeler eller service, er de avhengige av å få dette fort. Derfor må vi ha et stort lager til enhver tid, sier Skoge.
– Vi har vokst sammen med bransjen, helt siden de første brønnbåtene. Etter hvert som oppdrett og laks ble større, ble vi mer rettet mot det enn mot fiskeri, forteller Jacobsen.
Energioptimalisering
– Vi er nye i bygget, og holder fortsatt på å flytte inn, sier Jacobsen.
Bygget i Blomsterdalen ble utformet med vekt på energibesparende tiltak. Det er blant annet solcellepaneler på taket, og regulering av lys, varme og ventilasjonssystemer som skal sikre energioptimalisering.
– Hvordan jobber dere selv med bærekraft?
– Vi har nullvisjon for skader og ulykker for personell og materiell. Trygt løfteutstyr er essensielt, sier Hoff.
Jacobsen forklarer at kranene produseres av Palfinger.
– Det er mer styringsbiten vi kan gjøre noe med. Vi kan med programvare styre kranenes hydraulikktilførsel på en mest mulig energieffektiv måte, sier han.
– Hydraulikksystemene som driver kranene har de siste årene ofte blitt levert i energibesparende utgaver. Dette reduserer også støynivået for mannskapet, legger Skoge til.
Store og små kraner
I en stor hall står et hydraulikkaggregat (HPU) og en teststasjon der de kan teste og moderere kraner. Det står kraner i store, og litt mindre versjoner.
– Denne er populært kalt fiskestang, sier Skoge med et smil, og peker på en av de mindre utgavene.
Lukten av bakst fra Baker Brun i nabobygget følger oss hele veien bort til lageret som står på utsiden. Rundt 40 kraner står klare her.
Selskapet har gjennom sitt samarbeid med KIS-gruppen servicekontorer ved 26 avdelingskontor i Norge, og fire i Nederland. I Blomsterdalen er de 26 ansatte – til sammen er de 400.
Firmaet leverer tjenester langs hele kysten.
– Vi må være i nærheten av der båtene er, sier Jacobsen.