Cargill vil avslutte fôreksporten til Russland

Nyheter
0

Fôrskipene har gått i skytteltrafikk fra Cargills fabrikk på Bergneset til Murmansk. Det kan det snart bli en slutt på.

Amerikanskeide Cargill Norway er blant verdens største produsenter av laksefôr. En av fôrfabrikkene deres i Norge ligger på Bergneset ved Storsteinnes i Indre Troms.

iLaks har tidligere fortalt om frakteskipet «Aleksander Gusev» som transporterte fiskefôr fra Cargill Bergneset til Kola. Denne fraktebåten ble erstattet av norske «Silver Bird» da norske havner ble stengt av russiske skip som følge av krigen i Ukraina.

Et nytt skip, «Maestro», forlot Bergneset 25. mai og ankom Murmansk 28. mai.

Cargills fabrikk på Bergneset. Foto: Peter
Andersen/Cargill

Russiske kunder
Ifølge data fra Kystdatahuset har «Maestro» gjennomført ni skipninger fra Bergneset til Murmansk i år. I tillegg har «Silver Bird» gjort en tur.

Kommunikasjonssjef Kjartan Mæstad kan ikke uttalte seg om «Maestro», men bekrefter at Cargill fortsatt leverer fôr til Russland:

– Cargill i Norge har besluttet å avvikle salg av fiskefôr til Russland. Vi forventer leveransene å opphøre innen utgangen av året, skriver han i en e-post.

– Gjelder det også salg fra fabrikker i andre land?

– Ja, Cargill stopper med dette salg av fôr til laks og ørret til Russland, svarer Mæstad.

I tillegg til fabrikkene i Norge har Cargill også anlegg som produserer fiskefôr i Skottland, Canada og Tyrkia.

«Maestro» i Murmansk. Kilde: Marine Traffic

Ifølge Statistisk Sentralbyrå ble det i perioden januar til april i år eksportert 17.100 tonn fiskefôr fra Norge til Russland.

Litauisk rederi
Fôrtrafikken er kontroversiell, ikke minst siden oppdrettsanleggene på Kola er plassert i en region som er dominert av det russiske forsvaret.

Nederlandskbygde «Maestro» er 88,95 meter langt og har en servicefart på ti knop, og driftes av litauiske BaltNautic Shipping. Fartøyet er registrert i den karibiske øystaten Antigua Barbuda.

«Sea Salmon», som tok jomfuturen sin fra Olden Oppdrettsanlegg til Murmanskfjorden, er dermed ikke det eneste fartøyet som bistår russisk oppdrett med transport av norske innsatsvarer.