Vil vokse – og kutte kostnader.
Grieg Seafood arrangerer kapitalmarkedsdag, like utenfor Stavanger, onsdag. I den anledning offentliggjør selskapet flere strategiske målsetninger. Den viktigste er at selskapet vil løfte lakseproduksjonen fra 90.000 tonn i 2022 til et sted mellom 120.000 og 135.000 tonn i 2026. Måloppnåelsen er avhengig av bedret utnyttelse av dagens kapasitet, tilgjengelige vekstmuligheter og nye konsepter, fregår det av presentasjonsmaterialet.
Newfoundland, i østlige Canada, fremheves særlig som selskapets nye vekstområde.
Videre presenterer Grieg en målsetning om å bli kostnadsleder i alle regioner selskapet driver oppdrett. Selskapet søker et langsiktig mål om en netto rentebærende gjeld mot slaktevolum på 30 kroner per kilo, samt en egenkapitalandel på mer enn 31 prosent. Grieg jakter en minimumsavkastning på 12 prosent på sysselsatt kapital for alle investeringer. Utbyttepolitikken vil være å distribuere 30-40 prosent av konsernets nettoresultat.
Kostnadsforbedringene søkes særlig gjennom produksjon av post-smolt, et tiltak selskapet flere ganger tidligere har fremhevet. Selskapet ønsker også en “reposisjonering i verdikjeden”, gjennom optimering av samarbeid, foredling og merkevareutvikling.
– Grieg Seafood har lykkes med å levere på ambisjonene våre som ble kommunisert i vår siste kapitalmarkedsoppdatering til tross for at de siste par årene har vært fulle av omveltninger. I dag er bærekraft en kjerne i Grieg Seafoods strategi og de tre pilarene; global vekst, kostnadsforbedring og verdikjedereposisjonering er fortsatt våre fokusområder, sier konsernsjef Andreas Kvame.
– Fremover er vi klare til å bruke vår eksisterende virksomhet i Norge og British Columbia sammen med vår nye vekstplattform i Newfoundland for å bringe Grieg Seafood til neste nivå. Basert på vår lange erfaring og sterke kompetanse og dyktige medarbeidere, er jeg overbevist om at dette vil være en reise verdt å være med på, legger han til.
iLaks vil delta på kapitalmarkedsdagen, som strekker seg over onsdag og torsdag.