Til disse ventemerdene kommer laks som skal videre til 50 forskjellige land

Nyheter
0

– Når kundene begynner å spørre hvordan det går med barna, er det bare å skru på.

Utenfor SalMar sin storstue har brønnbåten «Ro Fjell» lagt til med tankene fulle av laks fra SalMars merder rundt Frøya. Samtidig hentes fisk opp fra ventemerdene og inn til slakteriet. I løpet av et par timer vil laksen fra lokaliteten Ratvika være ferdig slaktet og klar for et av de 50 land laksen herfra havner.

Dagen iLaks besøker InnovaMar, skal i overkant av 70.000 laks slaktes. I løpet av ei helt vanlig uke sendes det fisk herfra og til rundt 50 land i verden.

InnovaMar på Nordskaget strekker seg over hele 17.500 kvadratmeter. På prislappen stod det til slutt vel 550 millioner kroner da det åpnet i september 2010. Om det var en tilfeldighet eller om Gustav Witzøe har en særegen sans for sammenlignbare tall skal være usagt.

Da han bestemte seg for størrelse på boligen, ble tallet 1.750 kvadratmeter i bruksareal, og med et én tidel av InnovaMar.

Utenfor er enorme areal med mulighet for parkering. Nærmest inngangen er vel selve juvelen i parkeringskrona.

Det er ikke Gustav Witzøe som får parkere nærmest døra. Det gjør en ansatt som har utmerket seg. (Foto: Steve Hernes)

– Det er ikke toppsjefen som får parkere nærmest inngangen. Det æren tilfaller én ansatt som har utmerket seg på en god måte den siste måneden, forteller Jørn Erling Larsen, direktør for salg Europa.

Fordi av oss som ikke liker å gå langt, er det mer enn nok motivasjon for å gjøre seg bemerket på jobben. Den ikke navngitte «Employee of the month» i april kjører en standsmessig mørk Ford.

40 vogntog på veien i løpet av dagen
Simon Søbstad er NK for salg og industri i SalMar. Han forteller det må rundt 40 vogntog må til når 600 tonn laks skal ut av anlegget. Transporten er det i hovedsak Schenker og Girteka som tar seg av, men også de to lokale transportørene Roar Skjønhals og Frøya Transportsenter får ofte fylt sine 20 biler med kasser av laks.

– Det er såpass mye svingninger i volum at det er vanskelig å garantere likt til alle. Uansett trenger vi hjelp fra de alle når det er høysesong. Den uka med størst volum i fjor trengte vi alt som var tilgjengelig, siden det var 6.000 tonn som skulle ut på landeveien, forteller Simon Søbstad.

Når kundene begynner å spørre hvordan det går med barna
Søbstad kan fortelle at det i «luseperioden» i 2017 gikk det så remmer tøy holdt med tre skift i døgnet. Hvordan lusa har tenkt å te seg denne våren er vanskelig å vite, sier salgsdirektøren.

– Det er umulig å spå om lusa i år. Skulle det bli et utfordrende og vanskelig år, så er det spesielt nå med rift om laks og høye priser. Da er det ofte et alternativ å ta opp fisken fremfor å påføre oss ekstra kostnader, og fisken den belastning avlusing er, sier Jørn Erling Larsen.

De har anvendelse på fisken fra den er tre kilo, selv om de ikke ønsker å den ut på den vekta. Søbstad forteller at SalMar har som virkemiddel å kunne ta ut ekstra fisk.

Jørn Erling Larsen er salgsdirektør Europa i SalMar. (Foto: Steve Hernes)

– Nå er situasjonen veldig god, noe som er årsaken til at Jørn Erling har lite å selge nå også, smiler Søbstad.

– Kanskje Larsen bare kan ta avspasering da?

– Det er litt merkelig dette; jeg har jo holdt på med dette i mange mange år. Et slags målepunkt jeg har, er at når kundene begynner å lure og spørre hvordan ungene mine har det og slike ting, da er det bare å skru på. Når det bugner av fisk, er de ikke så veldig opptatt av ungene mine, ler Larsen.

Les også: SalMar om prisen på laks fremover: -Det tenderer nå kraftig opp, det gjør jo det

Crocs går aldri av moten
Nestkommanderende for salg og industri på Frøya, Simons Søbstad, viser vei gjennom anlegget. God håndvask og rette par sko er avgjørende for de som trer inn dørene her. Sko, eller rettere sagt folkefavoritten crocks, er det mer enn nok av.

(Foto: Steve Hernes).

Utallige rekker av blå crocks henger på nummererte plass langs utallige vegger. Med 700 ansatte som skal ha to par hver, ser det ut til at radene med dette behagelige skotøyet aldri tar slutt.

Den med et skarpt blikk, kan se at minst én av de ansatte bryter med motetrenden. I korridoren kommer jevnlige strømmer med små grupper ansatte på vei til eller fra lunsj.

25 ulike nasjonaliteter jobber i fabrikken. Mellom ti og femten prosent av kommunens innbyggere har en lønnslipp fra SalMar. Inn til fabrikken strømmer laks på i overkant av fire kilo. Denne fordeles på ulike bånd, avhengig av om den skal være HOG eller Frøya pre-rigor filet.

Foto: Steve Hernes.

På motsatt side av lokalet kommer laksen som har vært til lagring og modning i tre til fem dager, og blir med det post-rigor filet. Her håndskjæres Frøya pre-rigor filet.

Mellom 150 og 200 ansatte på slakteri og filet er på jobb nå, i henholdsvis blå eller røde kjeldresser.

Kortreiste kasser tok fyr
Fire kasseheiser står klare til å betjene rundt 15.000 kasser som skal fylles med 600 tonn laks denne dagen. Søbstad minnes godt den dramatiske søndagen i 2010. Tidlig en oktobermorgenen oppstod det brann i det som da var et splitter nytt anlegg.

Simon Søbstad.

5.000 kasser gikk tapt, og store deler av området ble røyklagt, under én måned etter de startet opp. Produksjonen stoppet i mer enn to måneder.

Selv om det ikke er en kassefabrikk vegg i vegg her, kan kassene absolutt kategoriseres som kortreiste. Drøyt 15 kilometer unna ligger kassegiganten BEWI som leverer alle kassene til SalMar.