Sølvtrans skal bygge brønnbåter for over 4 mrd. kroner, men prissjokk på stål setter fokus på finansiering

Nyheter
0

Rederiet hevder brønnbåtene skal bygges på fast pris.

Ålesundrederiet Sølvtrans har et omfattende nybyggprogram. Totalt skal 18 fartøyer bygges på to og et halvt år. Det skal sveises mye stål på de to skipsverftene Aas Mek. Verksted og Myklebust Verft. Normal byggekost for en moderne og velutrustet brønnbåt har de siste årene lagt mellom 300 og 400 millioner kroner.

Torsdag kunne iLaks rapportere at stålprisene har steget med hele 65 prosent – i løpet av en måned – etter utbruddet av krig i Ukraina. Det vil gjøre skipsbygging vesentlig dyrere i tiden som kommer.

Les også: Priseksplosjon på stål kan gjøre Sølvtrans’ omfattende byggeprogram mye dyrere

Finansiert
– Av de 20 båtene i byggeprogrammet vårt blir den fjerde tatt på levering til helgen (Ronja Princess). Videre er ti fartøy nå under bygging på fast pris. Alle fartøy er finansiert, skriver Robin Halsebakk, administrerende direktør i Sølvtrans, i en sms til iLaks.

– Så det betyr at verftene må dekke økningen i stålpris?

– Må høre med Aas og Myklebust, svarer Halsebakk.

Myklebust Verfts daglige leder, Lars Conradi Andersen, vil ikke å utdype denne problemstillingen.

– Ønsker ikke å kommentere denne saken. Han en fin dag, skriver Conradi Andersen i en melding til iLaks.

Myklebust Verft, lokalisert på Gursken på Sunnmøre, hadde ved inngangen til 2021 en bokført egenkapital på 95,8 millioner kroner av en totalbalanse på 513,4 millioner kroner.

Inne på Aas Mek. Verksted. FOTO: Lizbeth Osnes

Ekstraregning
Aas Mek. Verksteds administrerende direktør Bjørn Magne Aas er heller ikke spesielt snakkesalig om dette temaet.

– Dette gjelder forhold i kontrakten, og det ønsker vi ikke å kommentere, sier han til iLaks.

Gitt at verftene må dekke ekstraregningen for økte stålpriser, kan dette gi store utfordringer for finansiering og realisering av byggeprogrammet til Sølvtrans.

– Det ønsker vi ikke å uttale oss om, understreker Bjørn Magne Aas.

Brønnbåtspesialisten Aas Mek. på Vestnes, like over Romsdalsfjorden fra Molde, hadde ved årsskiftet 2020/2021 en bokført egenkapital på 125 millioner kroner og en gjeldsbyrde på 310 millioner kroner.

«Ronja Islander» ved Aas. Mek. Verksted. FOTO: Aas Mek. Verksted