I dag skal de snu «Bore Cat». Skadene på skroget er større enn forventet

Nyheter
0

Erfaring fra «Helge Ingstad».

Planen var få heve den sunkne arbeidsbåten «Bore Cat» i løpet av dagen, men Multiconsult har i samråd med bergingsfirma Nordic Salvage besluttet å utsette hevingen til i morgen på grunn av værforholdene.

Da uværet herjet med Vestlendingene i helga, søkte en rekke båter ly for uværet på Vågen i Stavanger. En av dem var Multiconsults 15 meter lange «Bore Cat». Arbeidsbåten fikk rundjuling av stormen som herjet Vestlandskysten, og tidlig søndag morgen sank båten.

Skjermdump VG

Ler mer: Her synker «Bore Cat» på Vågen i Stavanger

Skal på lekter
Multiconsult har leid in Nordic Salvage til operasjonen med å heve båten. I dag tidlig var dykkere nede på «Bore Cat» for å inspisere båten.

– De skal snu båten i dag, slik at det blir enklere å heve den i morgen. Går alt etter planen, med gunstige vindforhold og hensyn til sikkerhet og miljø er iveratett, blir vi å starte hevingen i morgen, sier Aina Sunde Dahl som er regiondirektør Sør i Multiconsult til iLaks.

Forberedelser til dagens operasjon med å snu båten som ligger på bunnen av Vågen i Stavanger. (Foto: Multiconsult)

I dag har dykkere vært nede på bunnen i Vågen for å inspisere. Selskapet har besluttet at båten skal heves på en lekter.

Det er skader på skroget og på båten forøvrig etter en undersøkelse i går. Full oversikt over skadeomfanget får de ikke før «Bore Cat» er trygt plassert på lekteren.

Selskapet antar at de største skadene på skroget er på den siden som ligger ned mot bunnen i dag.

– Det var jo store krefter i sving. Den slet jo seg og det var fare for at den skulle blåse på land en periode. Vi håpet skadene var over vannlinja, men det ser ut til å være større en som så. Vi syns naturlig nok dette er tragisk, men vi får se hva som er status når den er på land, om det finnes muligheter for å sette den i stand, sier kommunikasjonsansvarlig Gaute Christensen.

Webkamera som viser Vågen i Stavanger (aftenbladet.no)

Fester stropper i dag
– Vi har nå en ROV ute som sjekker litt og de planlegger hvordan de skal feste stroppene på båten. Stroppene ligger klare, men vi må få dykkerne for å planlegge hvordan de skal festes. Nå ligger båten på siden og vi skal i dag rette den opp i normal posisjon, sier Aina Sunde Dahl.

Det Bømlobaserte redningsselskapet Nordic Salvage har minst åtte personer i sving i forbindelse med hevingen. Nordic Salvage ble grunnlagt i 2019 av Lars Lønning (Bømlo Maskin). De var også med i arbeidet med å heve fregatten «Helge Ingstad», som sank i Hjeltefjorden i 2018. I dag har de én kran på plass i Vågen i forbindelse med å få festet stroppene.

Aina Sunde Dahl, regiondirektør Sør i Multiconsult. (Foto Multiconsult)

I morgen kommer kran nummer to når «Bore Cat» skal heves.

– Det er veldig gode aktører med i operasjonen som har full kontroll. Det virker veldig betryggende, og vi er sikre på beslutningen om å klargjøre i dag og heve i morgen er riktig. Det er gjort etter vurderinger av vindstyrke og tidspunkt når den kommer, sier Sunde Dahl.

Arbeidsbåten «Bore Cat» ble levert fra Grovfjord Mek. Verksted til Multiconsult i april 2013. Den nær 15 meter lange båten er bygget som katamaran og utstyrt for grunnboringer i strandsonen. I dag ligger den med skutesida ned på bunnen av Vågen i Stavanger.

(Foto: Multiconsult)