Fylkeskommunen mangler penger til undervannstunnel til Frøya. SalMar vil bidra med midler

Nyheter
0

Kommunal og privat kapital kan gi en løsning.

Fylkestinget har utsatt beslutningen om rehabiliteringen av Frøyatunnelen til oktober 2021. Ifølge Bjarne Håkon Hanssen, i strategibyrået Kruse-Larsen, mangler Fylkeskommunen mellom 300 og 400 millioner kroner for å kunne gå for en rømningstunnel.

– Skal det skje må det lokalt bidrag til. Er kommunen og næringslivet villig til å betale? Ja eller nei? Hvis ja – hvordan? spurte Hanssen ifølge lokalavisen Frøya.no.

Kapitalbehov
Fylkestinget har utsatt saken, på grunn av engasjementet som Frøya og Hitra kommuner, næringsforeningene og næringslivet har vist for rømningstunnelen. Rømningstunnel er en beredskapstunnel, et ekstra tunnelløp under Frøyfjorden.

Bjarne Håkon Hanssen skisserte under et møte arrangert av Frøya næringsforum torsdag et kapitalbehov fra næringslivet på 150-200 millioner kroner. Han viste videre til forskjellige finansieringsløsninger: Forhåndsbetaling, bompenger eller lån som betales av deltakende bedrifter.

Positive
Hjørnesteinsbedriften SalMar støtter initiativet.

– Vi er positive til å finne en modell og bidra til medfinansiering. Samtidig kan vi ikke gå ut nå og kommentere x antall kroner vi vil gå inn med i dag, sa prosjektdirektør Runar Sivertsen i SalMar.

– Det er lett å se på dette som en utgift for å finansiere en rømningstunnel. Så enkelt er det ikke. Det er en investering. Det er snakk om liv og helse, om fremtiden til Frøya, om bolyst, verdiskapning og om tilflytting. Historisk har vi sett at slike investeringer har gitt god avkastning. Derfor mener vi at det ikke er unaturlig for kommunen å vurdere å bidra sammen med næringslivet, sa Sivertsen til Frøya.no.