Mowi Herøy: Må ha full kontroll på to laks i sekundet

Nyheter
0

– Filet har skutt i været.

Den nye filetlinja ble tatt i bruk første gang i mai i fjor. Mowi satset på egen merkevare Mowi Pure fra Herøy. Dermed skulle filetknivene igjen kvesses på øya, etter å ha ligget i skuffa siden 2011. I USA engasjerte Mowi 19 YouTube influensere for å promotere merkevaren. Her ga influenserne kjappe tips, oppskrifter og andre ideer til bruk av laksen.

– Etter at vi dro vi i gang filetavdelingen, har den bare skutt i været, sier fabrikksjef Gunnar Hamarsland.

Mowis filetlinje ved fabrikken på Herøy, Helgeland. (Foto: Steve Hernes)

Sammen med produksjonssjef Tom Leirvik gir han oss en runde gjennom anlegget. Så godt det lar seg gjøre, når korona gjør at vi observerer den hektiske aktiviteten gjennom store glassvinder. Godt er det da at de er nypusset.

Pumpet inn 70.000 laks
Her inne skal det denne dagen produseres 20 tonn med 99 prosent superior D-trim. De har hentet opp 70.000 laks fra ventemerden. Den har en sløyd vekt på rundt seks kilo. Det blir rundt 395 tonn ut. Et par dager tidligere gikk det ut 402 tonn. Hele forrige uke var det i hovedsak stor laks som rullet inn på graderen på Herøy. Nå står det rundt 600 tonn i ventemerdene.

Ventemerd ved Mowi Herøy. (Foto: Steve Hernes)

Med rundt 350 til 400 tonn i døgnet inn til fabrikken, må det stadig fylles på.  Ved ventemerdene er det laget et eget inntak, for ferdig bløgget laks. Det benyttes ofte ved fabrikken. For få dager siden var båten «Taupo» og leverte i overkant av 100 tonn fra lokaliteten Åsvær.

– Vi har rimelig store volumer, en jevn drift, høy teknisk standard og fantastiske folk, sier Gunnar Hamarsland.

På kjølelageret stables kasser med både hel fisk og filet, som skal ut til markedet nå. 15 plasser er avmerket til paller for å fylle en bil.

– Hallen kan ta opptil 20 biler samtidig. Det er mulig med en femte lasterampe, men vi bruker nå bare fire. Én bil lastes på 35 minutter, dermed kan det gå ut bil hvert 45 minutt, forklarer Hamarsland.

Mowis første fôringssentral
iLaks avlegger et kjapt besøk hos de som jobber på sjøsiden hos Mowi på Ytre Helgeland. Her møter vi leder på fôringssentralen, Roar Isaksen. Han styrer de sju lokalitetene i området fra dette rommet. Da den ble åpnet i mai 2019 var den første sentralen i Mowi-systemet.

Roar Isaksen er leder for fôringssentralen ved Mowi Herøy. (Foto: Steve Hernes)

–  Det ble satt ut vel fire millioner laks i vår. Tar vi lokaliteten Breivika, vest for øya Løkta, så kommer vi nær 30.000 tonn, som vi leverer til fabrikken neste år, sier Roar Isaksen.

Siden mars i år har Mowi Herøy testet ut Sub-Chilling-systemet fra Skaginn3X. Resultatet så langt, etter drøye tre måneders bruk, beskriver de som fantastisk.

Les mer her:  – Jeg har døpt den om til en Rolex

Det ble i 2020 sent ut over 70.000 tonn sløyd laks fra fabrikken. Da kjørte de to skift først fra i mai. Med to skift hele dette året, forventes vesentlig større produksjon. Foruten egen laks, slaktes det på Herøy også for Lovundlaks, som har fast avtale om å bruke slakteri og brønnbåttjenester fra Mowi. LetSea skal slakte laks her denne uka, og noe for Kvarøy Fiskeoppdrett.

Følger to laks i sekundet
Her inne på driftssentralen, er det vesentlig å følge godt med på skjermene. To laks per sekund ruller gjennom Det må være full kontroll på laksens vei gjennom hele produksjonsprosessen i fabrikken. Den jobben har skiftleder Matulevicius Giedrius som har.

Han har vært hos Mowi siden 2010, da han startet som sommervikar i produksjonen.  Han er utdannet transportingeniør, men har også logistikkutdanning. Skiftleder på operasjonssentralen. Han har kontroll på to fisk i sekundet.

Matulevicius Giedrius er skiftleder i operasjonssentralen hos Mowi Herøy. (Foto: Steve Hernes)

– Det viktigste er få god flyt og optimal produksjon. Fra ventemerden og helt til den står i kasser på kjølelageret. Da er det de på logistikk og transport tar over, og sørger for den videre flyten, sier Giedrius.

– Her må samarbeidet med teknisk avdeling funke godt. Skulle det bli feil med bare én sensor, blir det trøbbel i flyten for Giedrius, sier fabrikksjef Hamarsland.

– Dette er et fantastisk sted å drive slik produksjon. Med lokalsamfunnet her, og den kunnskap og kulturbærerne, som har vært med oss fra starten, sier en svært så tilfreds bergenser på Herøy til iLaks.

Fabrikksjef Gunnar Hamarsland. (Foto: Steve Hernes)