Målet er without ice.
Mowi Herøys investering i Sub-Chilling-systemet fra Skaginn3X ble installert og tatt i bruk i midten av mars. Bruken av is under frakt skal reduseres betydelig fremover. Resultatet så langt, etter drøye tre måneders bruk, beskriver de som fantastisk. Da ber iLaks fabrikksjefen, om å på et balansert og sindig bergensk vis, vennligst utdype dette litt mer enn som så.
– For å si det litt metaforisk. Tanken er en ROTEX, men jeg har døpt den om til en Rolex, sier Gunnar Hamarsland, en strålende fornøyd fabrikksjef, hos Mowi på Herøy.
Tester sammen med kunde
Produksjonssjef Tom Leirvik påpeker først og fremst miljøgevinsten, men selvsagt også holdbarheten.
– Vi er i så måte fortsatt i et slags testregime, opp mot våre kunder og de ulike markedene. Tilbakemeldingene vi mottok nå rett før ferien var at de var kjempepositiv. Ved mottak holdt fisken en temperatur på like under null grader, og det var nesten ikke forsvunnet is. Den aktuelle forsendelsen tok tre døgn, sier Leirvik.
Teknologien og metoden bak kjølingen ble patentert i 2019 av islandske Skaginn3X.
– Vi er stolte av å få Mowi som kunde, og at en så stor aktør valgte vår løsning. Dette blir det største lakseslakteriet som bruker vår patenterte kjøleteknologi, sa Magni Veturlidason, daglig leder i Skaginn3X, da kontrakten ble inngått for litt over et år siden.
Systemet kjøler ned fisken uten å bruke is. Fisken i seg selv blir kjølemiddel og holder seg under null grader lenger enn metoden med tradisjonell bruk av is. Vekten av is i hver semitrailer med tradisjonell metode er mellom fire og fem tonn.
– Den siste målingen jeg nå fikk på telefonen var temperaturen 0,9 grader inn i kassen. Det betyr at den kryper under null etter noen få timer, sier Hamarsland.
Kjølingen skjer ved å tilsette salt i vannet, for å kjøle ned uten at det fryser. Prinsippet er å underkjøle muskelen i fisken. Den fryser normalt ikke før minus 1,7 grader.
– Vårt mål er å gjøre dette i langt større skala. Så langt har vi kjørt dette som egne ordre, der vi gjør våre tester og målinger her, mens kunde rapporterer status for fisken ved ankomst, sier produksjonssjef Tom Leirvik.
Kunden må forvente mindre is
Størrelsene på leveransene har variert fra en pall til hele biler. De gjorde disse testene bare deler av dagen. Totalt har de levert opp mot 100 tonn fisk med lav bruk av is i denne testfasen. Testing er gjort på de aller fleste størrelser.
– Forsøket vi har gjort nå siden mars, bekreftet så langt selve teorien, om at det er fullt ut mulig. Intensjonen er å kjøre dette på 100 prosent av produksjonen vår. Vi har ikke begynt å redusere mengden is for alle kunder, og dette vil selvsagt være noe som må avklares mellom oss, salgsleddet vårt og kunden selv, sier Hamarsland.
Uker med hardt arbeid
Sub-Chill er en av de store tingene vi har hatt mye fokus på i år her på Herøy. Det har vi klart å gjennomføre med stor suksess. Det var en stor investering, og en lang prosjektperiode for å få det ferdig installert. De stod på i tre uker og én dag, for å få alt på plass. Vi tok ut en 70 kubikk tank, og satte inn en på 100 kubikk, sier Hamarsland.
Det er mange tekniske løsninger rundt dette som også utbedres, og endres. Blant annet et anlegg for blanding av salt skulle monteres. Det satt opp 700 meter med nye rustfrie rør, og 125 fjernstyrte ventiler i disse. Skifting av kompressorer, og ikke minst utvidet ZIP-vask system i systemet.
Det aller meste av forsendelsen av denne typen har gått med til til Europa, men også noe har blitt sendt med fly til Asia. Når ferien nå straks er over, øker Mowi testingen og bruken av Sub-Chilling-systemet. Fremover skal de redusere mengden is ytterligere.
– I de forsøkene vi har kjørt har vi brukt enten et halvt kilo is, eller ett kilo is per kasse. Målet må være å komme ned på null is, sier Gunnar Hamarsland.