I dag får Norsk Fisketransport overlevert nybygget «Reisa»

Nyheter
1698

Onsdag tar Norsk Fisketransport (NFT) over et nytt arbeidsjern fra Havyard.

«Havtrans-serien» inngår i mellomklassen av brønnbåter i næringen. Havtrans ble videreforedlet gjennom «Namsos» og «Steigen», og søsterskipet «Reisa» blir nå et nytt, godt verktøy for håndtering og transport av laks. Fire skip er levert fra Havyard så langt, og to båter til skal leveres til NFT senere i år.

«Reisa» har en kapasitet på 3.250 kubikkmeter i runde tanker. Designer med ansvar for brønnbåtsegmentet Havyard Design & Solutions, Kjetil Myren, sier i en pressemelding de runde tankene gjør at båten kan frakte mer fisk samtidig som fiskevelferden øker med roligere fisk og høyere overlevelse.

– I tillegg har «Havtrans-serien» fått en spesiell skrogform som gjør at båten går veldig lett og kutter både utslipp og kostnader til drivstoff.

«Reisa» er i også designet med stor kapasitet for lukket og smittevennlig transport og har dobbelt system for avlusing med både ferskvannsbehandling og spylesystem.

Prosjektleder ved verftet i Leirvik, Tore Bø, har vært med på alle skipene i «Havtrans-serien». Han sier utrustningen av «Reisa» til tross for utfordringen blant annet med korona og at de i større grad enn før har hatt tatt kontroll og eierskap til mer av utstyret om bord har vært det enkleste prosjektet av dem alle.  

– Det prosjektorganisasjonen og produksjonen i Leirvik har gjort er et mesterstykke og viser at mannskapet vi har her ved verftet i Leirvik er dyktige skipsbyggere, sier Bø.

Båten er likevel noen måneder forsinket på grunn av blant annet forsinket levering fra skrogverftet i Tyrkia og utfordringer med korona på eget verft.

– Men det har vært en fabelaktig innsats av arbeiderne her i Leirvik som har gjort at utrustningen har gått raskere enn vi kunne frykte. I tillegg har vi hele tiden hatt et godt samarbeid med Norsk Fisketransport, så nå gleder oss over å få levere en solid og fremtidsrettet brønnbåt til NFT og havbruksnæringen.

– Dette er en gledens dag, og en dag vi har ventet alt for lenge på, sier Oddleif Wigdahl, driftsdirektør brønnbåt i NFT.

Den neste i båten i «Havtrans-serien» skal etter planen overleveres tidlig i sommer mens den tredje skal være ferdig i høst.

Norwegian Electric Systems har levert broløsningen og automasjons- og elektriske kraftsystemer om bord. Norwegian Greentech har levert system for rensing av ballastrensevann mens Havyard Design & Solutions har stått for design og New Havyard Ship Technology har utrustet båten.

Fakta Havyard 587/»Reisa»:

  • Lengde: 84,8 meter
  • Bredde: 16,9 meter
  • Kapasitet: Tre runde tanker med totalt volum på 3.250 kubikkmeter
  • Hovedmaskineri: 2.999 kW
  • Mannskap: 11 + 2 gjestekøyer.