Larsnes Mek. Verksted og chilenske Naviera Orca har inngått kontrakt på bygging av en brønnbåt på 2.800m3 som får verftets byggnummer 68.
Båten er designet av Skipskompetanse i Måløy, og er en videreutvikling av byggnummer 67 «Ro Sailor» til Rostein. Båten blir den niende i rekken av en serie båter utviklet i samarbeid mellom Skipskompetanse, Larsnes, Rostein og Naviera Orca.
– Dette er den type teknologi som er nødvendig i Chile, sier CEO i Naviera Orca, Ezequias Alliende i en uttalelse. – Fartøyet, teknologien, effektiviteten og størrelsen som er rett for vår industri i øyeblikket, og vil bli en hjørnestein for å sikre fiskens ve og vel på en kostnadsoptimal måte.
Båten er arrangert for åpen og lukket transport av laks og smolt, samt RSW-kjøling, ferskvannsproduksjon og ferskvannsbehandling, fremgår det av en pressemelding.
Båten vil ha det siste innen utstyr for nullutslipp under lukket transport med overvåking og rensing av vann. Den vil blant annet ha filtersystem for oppsamling av lus, UV behandling av vann inn og ut av lasterommene samt automatisk vaske og desinfiseringsanlegg. En selvfølge er og overvåking, regulering og logging av vannkvalitet og andre viktige parameter.
For å sikre fisken ve og vel er den arrangert med trykklasting og trykklossing, sortering og avlusing uten bruk av vakuum-pumpe.
Hoveddimensjoner:
Lengde 79,27m
Bredde 15,00m
Dybde 5,60m
Lasteromvolum er på 2.800m3, som gir en kapasitet på over 400 tonn med levende laks.
Skroget blir bygget på Marine Projects i Gdansk, Polen. Båten skal leveres til rederi i slutten av 2021.