Vurderer utskillelse og børsnotering av flåten.
NTS’ samlede driftsinntekter i tredje kvartal utgjorde 700 millioner kroner mot 410 millioner kroner i samme periode i fjor. Konsernets operasjonelle driftsresultat for tredje kvartal endte på 118 millioner kroner mot 18 millioner kroner for samme periode i fjor.
«Økningen i EBITDA på 155 millioner kroner i tredje kvartal i forhold til fjoråret skyldes hovedsakelig fusjon med FrøyGruppen», skriver NTS i sin kvartalsrapport.
Rammet av PD
Midt-Norsk Havbruk har i tredje kvartal slaktet 4.780 tonn sløyd laks. Gjennomsnittlig EBIT per kg var 0,57 kroner i perioden. Fisken som er slaktet i kvartalet har vært preget av lavere snittvekt som følge av PD (Pancreas Disease), noe som sammen med lavere kvalitet har gitt betydelig lavere salgspris sammenlignet med fjoråret. Samtidig har produksjonskostnader på denne fisken vært høye.
Oppdrett Island har i andre kvartal slaktet 695 tonn sløyd laks og 105 tonn ishavsrøye. Gjennomsnittlig EBIT pr kg var 11,48 kroner i perioden, mens EBIT pr kg for laks var 12,88 kroner i kvartalet.
Ved utgangen av august ble det kommunisert at konsernet gjennomfører en strategisk gjennomgang av sine virksomheter innenfor brønnbåt, servicefartøy og sjøfrakt for å posisjonere selskapene for videre vekst, samt vurdere å børsnotere denne virksomheten. Gjennomgangen pågår fremdeles, opplyser NTS.
Flytter volum
I løpet av tredje kvartal 2020 har NTS økt sitt eierskap i den mekaniske avluseren Skamik fra 16,7 prosent av aksjene til å eie 25,7 prosent av aksjene i selskapet.
Planlagt slaktevolum i 2020 er 16.000 tonn, der cirka 12 prosent av volumet er prissikret. Dette er en reduksjon på 2.500 tonn fra tidligere rapportert, der kjøp av konsesjoner har gitt rom for flytting av slaktevolum over til 2021. Forventet slaktevolum 2021 er 22.500 tonn, en økning på 4.000 tonn sammenlignet med opprinnelig planlagt volum for 2020, noe som utgjør en vekst på 20 prosent.
Virksomhetsområdet brønnbåt oppnådde et resultat før skatt på 39 millioner kroner. Økningen skyldes i hovedsak fusjonen med Frøygruppen. Selskapene Fisketransport, Frøy Rederi, Polarfjell og Norsk Fisketransport utgjør driftssegmentet. Virksomhetsområdet driftet til sammen 13 fartøy hvorav ett er innleid på bareboat-avtale. 11 av fartøyene har faste kontrakter ved periodeslutt, mens to opererer i spotmarkedet.
Forsinket
Brønnbåtsegmentet har kontrahert til sammen fem brønnbåter. Av dette har Norsk Fisketransport kontrahert tre brønnbåter hos New Havyard Ship Technology. Verftet har hatt store finansielle problemer. Dette, og effekt av coronaviruset forsinker leveransen av første båt til fjerde kvartal 2020 og andre båt til første halvår 2021. Den tredje brønnbåten har estimert overlevering andre halvår 2021. Det er i tillegg kontrahert to brønnbåter i Frøy Rederi ved tyrkisk verft. Estimert levering på den første av disse, som blir verdens største brønnbåt, er medio 2021, mens den andre er planlagt overtatt første halvår 2022. Kontraktsverdiene på de fem brønnbåtene er i overkant av to milliarder kroner.
Etter fusjon med FrøyGruppen ble virksomhetsområdet Servicebåt gjenopptatt som rapporteringssegment. Segmentet består av selskapene Frøy Nord, Frøy Vest, Stava Sjø, Frøy Akvaressurs og Frøy Akvaservice. Selskapene disponerer 60 fartøy av forskjellig størrelse som utfører ulike typer tjenester til oppdrettsnæringen langs norskekysten ved utgangen av kvartalet. Virksomhetsområdet ga et resultat før skatt på 56 millioner kroner. I løpet av kvartalet er det solgt tre eldre servicefartøy.