Derfor var det viktig for CageEye å kjøpe Sealab – med oppgjør i aksjer

Nyheter
1360

Ifølge styreleder Ståle Spjøtvold var det verken teknologi, varelager eller kompetanse CageEye primært ville ha da de kjøpte undervannskameraspesialisten i Trondheim.

26. august var det innkalt til møte for aksjonærene i undervannskameraselskapet Sealab Ocean Group. På agendaen var behandlingen av det nokså komplekse tilbudsdokumentet fra oppstartselskapet CageEye knyttet til det avtalte salget av datterselskapene Sensomar AS og Sealab AS.

CageEye har siden seinvinteren i år har kalt seg Bluegrove, selv om dette firmanavnet fortsatt ikke er registrert i Brønnøysund – eller noen andre steder.

Møtet ble ledet av Sealab Ocean Groups styreleder og advokat Ståle Spjøtvold. De fremmøtte besto av representanter fra de syv investeringsselskapene som utgjør eierstrukturen i trondheimsfirmaet.

Referat
iLaks har fått innsyn i et detaljert referat som ble utarbeidet av en av dem som var til stede på møtet. Her fremgår det at flere av aksjonærene ikke fullt ut kan ha forstått hva tilbudsdokumentet innebar.

Her er tilbudsdokumentet, utarbeidet av advokatfoirmaet Arnten DeBesche

Spjøtvold innledet om bakgrunnen for møtet, salget av de to datterselskapene. 

«Det gjorde vi for å ivareta kreditorfelleskapet, unngå konkurs og berge arbeidsplasser. Og i et forsøk på å berge noen av aksjonærverdiene som ligger i selskapet», sa han.

Men salget innebar også en avtale om kjøp av aksjer – i oppkjøperen CageEye.

Medgift
«Det har jeg også redegjort for dere på en epost. Fredag den 21. august. Det er en investeringsmulighet i CageEye. Det her salget til CageEye, det kommer med en medgift, på en måte. Hvis man skal utnytte hele vederlaget som CageEye har tilbudt for kjøpet. Det er derfor vi har det møtet her i dag, for å se på interessen for å være med på å finansiere denne medgiften. Som igjen har betydning for det vederlaget man ville oppnå», doserte Spjøtvold.

Ett snaut år før hadde CageEye, som da var i rute til å omsette for beskjedne 4,8 millioner kroner på årsbasis, lagt inn bud på Sealab. Prislapp? 230 millioner kroner. Det var penger CageEye ikke hadde. Derfor ble Sealab tilbudt aksjer i CageEye – priset til astronomiske 1,2 milliarder kroner.

Les også: Innen 2025 skal CageEye ha milliardomsetning på fôring av reker. ifjor omsatte ikke for fem øre

Prutet ned
I løpet av de kommende måneder ble prislappen for Sealab, i takt med skrantende likviditet, prutet ned – til 105,4 millioner kroner. Oppgjøret var fortsatt i aksjer. 

Oppkjøpstilbudet var imidlertid betinget av at Sealab-gjelden, på 12 millioner kroner, ble slettet – ved at aksjonærene deltok i en emisjon i CageEye. De aksjonærene som ikke kunne eller ville delta i CageEye-emisjonen fikk vannet ut sine eiendeler.

«Da er det krone for krone reduksjon i salgsvederlaget», forklarte Spjøtvold.

Flere av aksjonærene tok til orde for at tilbudsdokumentet var komplekst. Blant dem, Finn Viktor Willumsen, som representerte Marin Aqua:

«Altså, jeg synes hele oppsettet deres virker så innfløkt. Jeg er ikke en finansmann, det betyr at jeg synes det er veldig mye om og men i oppsettet deres som jeg ikke forstår. Jeg snakket med en annen en av eierene, som ikke er med i møtet nå, han hadde samme han og, at han syns det blir ganske vanskelig å forstå alle trinnene dere har gjort», sa Willumsen.

«Hvis det er mulig å si noe enda mer konkret hva som skjer i de forskjellige trinnene, så kunne jeg tenkt meg det. For jeg usikker på hva jeg skal spørre om rett og slett fordi jeg ikke helt har forstått hva dere jakter på», la han til.

Dokumentasjon på prisingen
Spjøtvold påpekte at pengeinnhentingen og prisingen var for å fremheve bytteforholdet og verdiene mellom de to partene.

«Sealab ble da priset til 105 millioner. CageEye ble priset til 1,2 milliarder. Og det er forholdsmessig det vi har fått vederlagsaksjer for», presiserte Spjøtvold.

«Så, så, så, jeg er enig med deg at transaksjonen er komplisert, men greien er det at CageEye for å ta over Sealab var på jakt etter tre ting. Det ene var aksjonærene bak, som de kunne tenkt seg å få inn på eiersiden i CageEye og Bluegrove. Det andre var de ansatte, den kompetansen man hadde der. Og det tredje var å få en dokumentasjon på prisingen sin på selskapet på 120 millioner euro, som de skal bruke videre i den serie-b emisjonen. Så det var nok de tre målene CageEye hadde, i forbindelse med kjøpet. Tenker jeg», oppsummerte styrelederen.

CageEye har i mange måneder kommunisert sine langt fremskredne planer om å hente inn penger. Derfor er det viktig for dem å få aksept for denne prisingen. Mandag kunne iLaks avdekke at DNB Markets, som CageEye i månedsvis har kommunisert er selskapets finansielle rådgiver og tilrettelegger, slett ikke er engasjert til pengeinnhentingen.

Dette har også CageEye, i ettertid bekreftet.

– Vi har vært i dialog med DNB, men vi har ikke signert avtale med dem, sier Marloes Eshuis, kommunikasjonsansvarlig i CageEye, til iLaks.