Tidenes beste første halvår for BioMar

Nyheter
1167

Q2-rapporten for BioMars morselskap Schouw & Co viser vekst i både volum og resultat. 

Fôrkjempen BioMar økte salgsvolumet med ni prosent, mens omsetningen økte med syv prosent sammenlignet med andre kvartal i fjor. Veksten var hovedsakelig levert av laksemarkedene.

Det holdt til en EBITDA på 380 millioner danske kroner i årets seks første måneder – opp fra 322 millioner danske kroner i samme periode i fjor.

Resultatveksten kommer i en krevende periode, med global pandemi. 

Carlos Diaz. FOTO: BioMar

– Vi har sett at i krisetider er det løsninger som fungerer sammen på tvers av verdikjeden.
I løpet av de siste månedene har vi samarbeidet med leverandører og kunder for å sikre forretningskontinuitet og en stabil matforsyning til sluttforbrukerne. Samtidig har vi opplevd et enormt engasjement fra våre ansatte som driver med å levere produkter av høy kvalitet og meget konkurransedyktige produktløsninger til våre kunder til tross for lockdowns og markedsutfordringer, forklarer Carlos Diaz, administrerende direktør i BioMar Group, i en pressemelding.

Mens forretningsenhetene for laksefôr har hatt gode resultater i andre kvartal sammenlignet med samme kvartal i fjor, har fôrvirksomheten til reker blitt litt utfordret på grunn av avbruddet i den ecuadorianske rekeeksporten til Kina etter COVID-19. Samtidig har middelhavsmarkedene blitt utfordret av at HORECA-sektoren er nesten helt stengt ned i de fleste europeiske markeder og begrenser reiser i turistsesongen, i tillegg til at stormen «Gloria» i Spania ødela betydelig produksjonskapasitet.

– Denne våren og forsommeren har vært en veldig utfordrende og ustabil periode for alle våre forretningsenheter, og vi har hele tiden vært på tå. Heldigvis har vi bygget en operasjonsmodell der lokal smidighet er en hjørnestein. Derfor har våre forretningsenheter fått kraft til å finne løsninger sammen med kundene som situasjonen utviklet seg. Å bli styrt av et sterkt formål gjør det lettere å bli justert og innovere når verden forandrer seg hele tiden, fortsetter Diaz.

– Jeg er stolt at at vi kommer gjennom den første perioden av pandemien med så positive resultater. Imidlertid, vi er ikke på den andre siden ennå, og det vil sannsynligvis være en ytterligere forretningspåvirkning fra de utfordrende markedsforhold for våre kunder og som BioMar vil vi være der for å støtte, avslutter Carlos Diaz.