Frøyatunnelen og Hitratunnelen skal gjennom store oppgraderinger de neste årene. Det kan blant annet ramme sjømatprodusenter i regionen.
Oppgraderingen av Frøyatunnelen skal starte neste år, og etter en anleggsperiode på 18 måneder, er det Hitratunnelen sin tur. Ifølge NT24 vil det bety redusert framkommelighet for både næringsliv og innbyggere til langt ut i 2024.
Avisen skriver at Trøndelag fylkeskommune for tiden utreder transportalternativer. Det vurderes periodevis nedstengning av tunnelene og kolonne-trafikk. Vegdirektør i Trøndelag fylkeskommune, Eva Solvi, understreker imidlertid at det ikke er konkludert med noe som helst med tanke på trafikkavviklingen.
– Vi har innledet et samarbeid med kommuner og næringsliv der målet er å finne løsninger som er akseptable. Det er veldig viktig at lokalsamfunnet kommer med gode innspill slik at vi sammen finner fram til de gode løsningene, sier hun.
Et av selskapene som kan bli rammet av arbeidet med tunnelene er emballasjeprodusenten BEWiSynbra, som har fabrikk på Hamarvika i Frøya kommune. Ifølge Rune Kvilvang, som er leder for den norske virksomheten av BEWiSynbra, vil få daglige kolonner bety at selskapet må tredoble bilparken for å få logistikken til å gå opp.
– Det sier seg selv at det vil ramme lønnsomheten i det vi driver med, sier han til NT24.