Flåtefornyelse snevret inn marginene for Bio Feeder

Nyheter
994

Økt omsetning, men tynnere bunnlinje for fôrrederi.

Austevollrederiet Bio Feeder så inntektene bli blåst opp med 17 prosent fra 2018 til 2019. Økningen skyldes hovedsakelig at selskapet hadde fem skip i drift i hele 2019, fremgår det av selskapets årsberetning.

Bio Feeder eier frakteskipene “Vågsund”, “Pirholm”, “Eidholm”, “Kryssholm” og “Terneskjær”.

Flåtefornyelse
Det ble montert travers og gravemaskin ombord “Kryssholm” i august 2019, og skipet hadde en sterk økning i inntektene etter dette. Det ble dessverre behov for 32 dager of-hire i forbindelse med installeringen, noe som påvirker resultatet negativt, heter det videre i årsberetningen.

– Flåtefornyelsen kostet, kjøpet av “Kryssholm”. Den drar det litt, forklarer reder Nils Tore Øpstad Melingen til iLaks.

– Men er mange år med greit resultat. Samme eiere vil i løpet av høsten ha fem skip som kan losse fiskefôr, og er vel et av de største rederiene da? spør han retorisk.

Batteri
Tidligere i sommer ble det kjent at Bio Feeder og storkunden BioMar utvider sitt samarbeid ved en oppgradering av “Kryssholm”, som skal gå på batteri.

– Vi seiler også med andre laster, og kommer de neste ukene til å velge verft til “Kryssholm”. Det er små marginer i vår næring, men takket være meget gode norske sjøfolk og en liten administrasjon på land går det greit, fortsetter Øpstad Melingen.

– Så drar vi fordeler med å eie i og drive skip som seiler utenfor havbruksnæringen. Det hjelper oss med å holde kostnader nede.

Likviditeten i selskapet er tett knyttet til sesongvariasjonene i fiskefôrmarkedet, og vil normalt sett være sterkere i høysesongen på høsten, enn i lavsesongen på vinteren/våren, da også mesteparten av planlagt vedlikehold og oppgraderinger gjøres.

Kontrakter
Konsernet har skip på både kortsiktige og langsiktige TC-kontrakter som sikrer selskapets beskjeftigelse. I tillegg har man aktivitet i spotmarkedet, spesielt om vinteren/våren, som sikrer at skipene bevarer sin innarbeidede posisjon i dette markedet og forholdet til faste kunder. Dette gir selskapet en fleksibilitet i forhold til logistikk, og ikke minst gjør det selskapet mindre sårbar for endringer i kontraktsituasjonen for skipene, fremgår det av årsberetningen.

Bio Feeder 2019 2018 Endring
Omsetning 96,4 82,4 17,0 %
Driftsresultat 15,0 16,1 -6,8 %
Resultat før skatt 9,9 12,6 -21,4 %
       
Driftsmargin 15,6 % 19,5 %  
       
Alle tall i millioner kroner    

Fire millioner kroner er avsatt til utbytte.

Bio Feeders største eiere er Melingen Shipping, heleid av oppdrettselskapet Austevoll Melaks, med 47,1 prosent, og Karos Shipping, eid av Strømberg Gruppen, med 41,3 prosent av aksjene.