Oppgraderer fôrbåt – skal drives av batteri

Nyheter
857

BioMar og Bio Feeder utvider sitt samarbeid og utvikler en ny og innovativ hybridbåt. Dette er den første båten i Norge som tar i bruk batteridrift ved fôrleveranser.

Skipet vil seile for BioMar i høysesong, og skal etter planen starte med å frakte fôr fra sommeren 2021.

– Med denne båtens toppmoderne hybridteknologi, fortsetter vi å ta en innovativ rolle i havbruksnæringen, sier Tore Gunnar Wikdal, Supply Chain Director fra BioMar, i en pressemelding.

«Kryssholm» blir en av markedets største fôrbåter med kapasitet på over 3.000 tonn. Skipet eies og opereres av Bio Feeder.

– Vi gleder oss veldig til å oppgradere «Kryssholm». Dette er et svært spennende prosjekt, og vi er glade for å samarbeide videre med BioMar på dette, sier Nils Tore Øpstad Melingen i Bio Feeder.

«Kryssholm» har en lengde på 89,9 meter og bredde på 13,6 meter, og drives av en kombinasjon av diesel og hybridbatteri som både gir støyfri DP-levering og lavt energiforbruk ved levering.

– Under DP-lossing vil skipet bruke batteri og hjelpemotorer. På denne måten reduserer vi både utslipp og forbruk via å bruke hybridløsning under lossing, fortsetter Nils Tore Øpstad Melingen.

Skipet har også fått innvilget støtte til ombygning fra Næringslivets NOx-fond, også kalt NOx-fondet. Dette medfører at «Kryssholm» har et system for rensing av avgass fra motorene. NOx-fondet arbeider med å redusere utslipp i næringssektoren for å oppfylle Norges forpliktelser i Gøteborgprotokollen. NOx-fondet ble stiftet i 2008.