Bakkafrost kontraherer 109 meter lang brønnbåt

Nyheter
2616

Vil bygge batteridrevet brønnbåt med kapasitet til å frakte 1.000 tonn laks.

Som en funksjon av økte produksjonsvolumer med oppdrettslaks har det færøyiske selskapet bestilt en ny brønnbåt. Den vil bygges ved Sefine-verftet i Tyrkia og forventes ferdigstilt i 2022, opplyser selskapet.

Brønnbåten vil bli 109 meter lang og 22 meter bred. Den har en kapasitet på 10.000 kubikkmeter, fordelt på fire brønner.

Som et ledd av en plan for å redusere selskapets miljøavtrykk, vil båten utstyres med batterilagringssystemer, for å sikre at energiforbruket er optimalt hele tiden. Fartøyet bruker enten energien fra akkumulatorene, eller det lagrer energi i akkumulatorene når det produseres ekstra energi når en av de fem motorene starter. I tillegg vil fartøyet være koblet til landbaserte elektriske kilder når det legger seg ved havn, noe som gjør den veldig stille i drift.

Brønnbåten er utstyrt med DP (dynamisk posisjonering – red. anm), noe som betyr at fartøyet har muligheten til å ligge på et visst punkt til sjøs uten å bli bundet opp eller forankret mens du utfører en oppgave. Dermed vil den nye brønnbåten være godt rustet til å utføre forskjellige oppgaver i åpent hav.

«Hos Bakkafrost ser vi kontinuerlig på hvordan vi kan redusere den biologiske risikoen i våre operasjoner, og den nye brønnbåten bidrar til oppgaven å sikre en stabil og sunn produksjon. Brønnbåten er utstyrt med teknologi som kan produsere ferskvann ut av sjøvann. Totalt er produksjonskapasiteten på 24 timer 6.000 m3 ferskvann. Dermed kan fartøyet utføre laksebehandlinger uten å forlate området for å få ferskvann», uttaler selskapet.

«Den nye brønnbåten er et viktig skritt mot å nå de overordnede målene om å ha en total kapasitet på 100.000 tonn laks, og å sløye 500 tonn om dagen på fabrikken i Glyvrar.
Behovet for fartøyer for å utføre forskjellige oppgaver vokser betydelig fremover. Behovet for transport av smolt vil øke betydelig, ettersom vi har begynt å produsere smolt på land i en lengre periode. I fremtiden vil smolten veie mellom 500 og 700 gram før den slippes ut i merdene. I tillegg vil fartøyene utføre oppgaver knyttet til avlusing og gjellrelaterte utfordringer.»