– Hvis foredlingsfabrikkene i Europa blir rammet, så er det alvorlig for næringen

Nyheter
874

I likhet med flere andre eksportører merker også Norwell i Florø effekten av korona-utbruddet.

I et intervju med Firdaposten forteller innkjøpssjef og Norwell-veteran Per Vidar Ottesen, at det er helt stopp i flybåren storlaks til Asia. Løsningen tror han kan ligge i Europa, såfremt ikke koronaeffekten også slår inn for fullt der.

– Folk må jo ha mat. Flyfisken til Asia utgjør bare ti prosent av volumet vårt, og noe mer av omsetningen. Men usikkerheten som rår er ikke bra. Vi vet heller ikke fasiten på hvordan koronaviruset vil påvirke oss fremover. Enn så lenge har ikke foredlingsfabrikkene i Europa blitt rammet. Skulle det skje, så er det alvorlig for næringen, sier Ottesen til Firdaposten.

Nylig skrev iLaks at en annen eksportør, Williksen Export i Rørvik, har hatt en nedgang i etterspørselen med 50 prosent. Selskapet satser spesielt på Sør-Korea, men ser nå på andre markeder for å få solgt fisken sin.

– Vi har et etablert nettverk av kunder i hele verden, og jobber nå intensivt med å intensivere vår samarbeid med aktører spesielt i USA, Italia, Tyskland og en del andre asiatiske land, sa salgsdirektør Jeanette Lysberg til iLaks, som også bekreftet at flyspeditørene måtte finne på «kreative løsninger» for å få fraktet fisken deres ut i markedet.

Finnair er et av selskapene som har kuttet kraftig i flyavgangene til Asia på på grunn av den synkende etterspørselen etter korona-utbruddet.