For få dager var situasjonen tilnærmet normal for Rørvik-eksportøren. Nå har etterspørselen gått ned med rundt 50 prosent

Nyheter
705

Williksen Export merker konsekvensene av koronavirusutbruddet.

Det var interne uenigheter som førte til at Rørvik-eksportøren Nils Williksen ble besluttet nedlagt i slutten av oktober i 2018. Kort tid før dette etablerte familien Williksen et nytt eksportselskap, som fikk navnet Williksen Export.

Da iLaks snakket med daglig leder Nils A. Williksen i fjor sommer, fortalte han at det nye selskapet hadde fått «en god og lønnsom start».

Ned med rundt 50 prosent
Williksen Export satser hardt på det koreanske markedet, og selger nesten all laksen sin dit. Denne uken hevet myndighetene i landet beredskapsnivået til høyeste nivå etter at antall smittede av koronaviruset har økt.

Mandag fortalte salgsdirektør Jeanette Lysberg i Williksen Export til NT24 at volumene var så og si normale tross utviklingen i Korea.

– Vårt marked befinner seg i og rundt Seoul, mens utbruddene er konsentrert lenger sør i landet, forklarte Lysberg.

Nå har situasjonen endret seg drastisk.

– Følgene av koronautbruddet i Korea og resten av verden setter sine spor. Vi må observere videre hvordan det utvikler seg nå de neste ukene, skriver Lysberg i en e-post til iLaks.

Hun bekrefter at etterspørselen har gått ned med rundt 50 prosent. I 2019 var selskapets salgsvolum på 5.000 tonn sløyd laks.

– Måtte finne kreative løsninger
iLaks har tidligere fortalt at blant annet Finnair har kansellert alle flygninger til Kina ut mars. Alle kanselleringene til Kina skaper også problemer for Williksen Export. Lysberg sier til iLaks at laksen betaler dårligere enn generell cargo, og blir da sist prioritert. I tillegg kanselleres rutefly på grunn av svekket passasjerpågang.

– Dette byr på utfordringer der flyspeditørene måtte finne en del kreative løsninger for oss, skriver Lysberg.

Mens utfordringene øker i Korea, jobber også Williksen Eksport inn mot andre markeder.

– Vi har et etablert nettverk av kunder i hele verden, og jobber nå intensivt med å intensivere vårt samarbeid med aktører spesielt i USA, Italia, Tyskland og en del andre asiatiske land, skriver Lysberg.

Hun ønsker ikke å gå ut med noen konkrete regnskapstall fra 2019.

– Men vi er fornøyd med første driftsåret, avslutter Lysberg.