Slik vil Sjømatrådet jobbe for videre vekst i sjømateksporten

Nyheter
744

Verdien av norsk sjømateksport har doblet seg på åtte år fra 52,1 milliarder kroner i 2012 til 107,3 milliarder kroner i 2019. Beregninger fra Norges sjømatråd viser at eksportverdien kan øke til 200 milliarder kroner de neste ti årene.

Tirsdag la Sjømatrådet fram eksporttallene for 2019. De viste, som tidligere annonsert i desember, at eksporten av norsk sjømat for første gang passerte verdier for 100 milliarder kroner i løpet av et år.

– Klarer vi i enda større grad å posisjonere norsk sjømat som det mest bærekraftige valget, viser våre beregninger at eksportverdien også de neste ti årene kan dobles, til 200 milliarder kroner, sa Renate Larsen, administrerende direktør i Norges sjømatråd.

– Kampen om oppmerksomheten blir tøffere
Senere på dagen sendte Sjømatrådet ut en pressemelding, der direktør for markedsinnsikt og markedsadgang i Sjømatrådet, Tom-Jørgen Gangsø, blir spurt hvilke viktige strategiske veivalg norsk sjømateksport står overfor de neste årene.

– Fisk er mer avhengig av god adgang enn andre produkter fordi det forringes fortere, og det blir derfor viktig å få flere ben å stå på. Vi opplever at kampen om oppmerksomheten stadig blir tøffere, så det blir viktig at vi differensierer oss og at enda flere markeder kjøper sjømaten vår, sier Gangsø.

Ifølge Gangsø økte antall markeder for laks fra 94 til 112 i perioden 2010 til 2019, mens det for torsk var en økning fra 76 til 80 markeder.

– For å fortsette denne veksten, må det jobbes hardt med å bedre handelsbetingelsene for norsk sjømat, samtidig som vi jobber med å styrke posisjonen til norsk sjømat, sier Gangsø.

Laks viktigst i 20-25 markeder
Veksten de siste årene forklarer Gangsø med at det har vært en prisvekst på flere av Norges kommersielle arter, i tillegg til at kronen har vært svak og markedsadgangen har vært relativ god.

– I sum har dette ført til sterk etterspørsel og høyere priser for norsk sjømat, sier Gangsø.

Ikke uventet er laks eksportdriveren.

– Norsk laks er den laksen som foretrekkes i stort sett alle våre 20-25 viktigste markeder globalt og har vært mindre avhengig av enkeltmarkeder enn andre arter. Den har blitt svært populær blant forbrukerne, noe som også kan forklares at den kommer i mange varianter. I fjor gjorde vi en telling på antall lakseprodukter i dagligvarehandelen i Frankrike, og der fant vi over 200 ulike produkter. Volummessig er torsk og laks likt i Frankrike, men det finnes langt flere lakseprodukttyper, avslutter Gangsø.