E45 gjennom Kløfta utenfor Alta er hovedforbindelsen mellom Finnmark og utlandet, og på den fraktes det laks for millioner av kroner. Men strekningen er rasfarlig, og også en flaskehals for tungtrafikken vinterstid. Nå krever både yrkessjåfører og næringsliv at veien blir prioritert i kommende statsbudsjett.
– Laks og annen fisk som har høy prioritet og skal ut til kontinentet, står ofte her i Kløfta. Det gir store tap for næringen, som plages med at de ikke kommer fram, sier leder i Maskinentreprenørenes Forbund i Finnmark, Svend Ingvar Hoel Larsen til NRK.
I den siste delen av Nasjonal Transportplan, som gjelder fram til 2029, er det lagt inn en oppstartsbevilgning på 210 millioner kroner til strekningen. Men ifølge Statens vegvesen, som har planene klare for en ny trasé, blir sluttsummen betydelig høyere.
«Prosjektet er beregnet å koste 970 millioner kroner», skriver Statens Vegvesen på sine nettsider, som utelukker kun utbedring.
«Utbedring av dagens vei er vurdert som uaktuelt. Den vanskelige topografien i området gjør det umulig å gjennomføre rassikring mot snø og stein på en slik måte at det gir forsvarlige og sikre løsninger.»
Prosjektet omfatter en tunnelløsning forbi Kløfta, og Statens vegvesen ser på det som eneste løsning for å oppnå en trafikksikker vei i framtiden.
Yrkessjåfør Oleif Simensen i Alta sier han har vært redd mange ganger når han kjører på den aktuelle strekningen.
– Spesielt om våren når det begynner å tine i bakkene. Da ligger det svære steiner på veien. Det må virkelig gjøres noe, sier Simensen.