BioMar har levert sitt resultat for første halvår. Rapporten viser en økning både i salgsvolum, omsetning og EBITDA sammenliknet med samme periode i 2018.
Det opplyser BioMars morselskap, Schouws, i en pressemelding.
BioMar økte salgsvolumet med fire prosent i forhold til første halvår i 2018. Det skyldes sterk utvikling i laksemarkedene i Storbritannia og Chile, samt forretningsenhetene som produserer fôr til andre arter over hele verden.
– Mange av kundene våre er fast bestemt på at vi sammen skal levere sunn og bærekraftig sjømat. Dagsorden for mat er i endring, og mulighetene våre for å ta ansvar utvides sammen med rask utvikling innen sluttforbruker-segmentene, sier Carlos Diaz, administrerende direktør i BioMar Group.
Men lave salgsvolum i 2018 påvirker fortsatt resultatet for BioMar.
– Vi opplever at initiativene våre er blitt godt mottatt, og vi føler at vi gjenvinner vårt gode fotfeste i markedet. Den nye ledergruppen har brakt veldig sterke tekniske profiler i spissen for vår virksomhet, noe som muliggjør neste generasjon produktinnovasjon sammen med kundene og en forsterket nærhet til markedet. Jeg er trygg på at vi fortsetter å se forbedrede resultater innen veldig kort tid, sier Diaz.
I løpet av det siste halve året har BioMar videreført utviklingen av virksomheten, og fått fullt eierskap i en joint venture-fabrikk i Chile, som åpner for nye muligheter med tanke på smidighet og økte volum. Samtidig er det lagt til betydelig kapasitet i Ecuador, som støtter den positive utviklingen av rekevirksomheten.
– Vi er sikre på at vi er på rett vei. Basert på den positive utviklingen øker vi guidingen for hele året fra 10,3 milliarder danske kroner til rundt 10,8 milliarder danske kroner, og EBITDA fra tidligere 820-890 millioner danske kroner til 870-930 millioner danske kroner, avslutter Diaz.