Norsk mannskap på gamle skip betaler seg for austevollrederi.
Fiskefôrrederiet Bio Feeder måtte riktignok tåle en liten resultatnedgang fra 2017 til 2018.
“Salgsøkningen skyldes primært at “Kryssholm” ble kjøpt i oktober, hvilket gjorde at rederiet økte inntektene med ca 3,3 millioner kroner i fjerde kvartal. Samtidig har man hatt et havari på “Kryssholm” i slutten av 2018, hvilket har gitt noen økte kostnader,” heter det i selskapets årsberetning.
Flåtefornyelse
– Jeg hadde ikke forventet havari på en så ny båt. Motoren havarerte, så vi måtte overhale hele motoren. Vi er inne i en flåtefornyelse, forteller reder, Nils Tore Øpstad Melingen, til iLaks.
– Du forventer ikke å gjøre det på en nyinnkjøpt syv år gammel båt, men sånn ble det.
– “Kryssholm” ble bygget i 2011. Den bygger vi nå om til gravemaskinsbåt i Polen.
Det er først og fremst frakt av fiskefôr som sørger for inntektene til Bio Feeder.
– Vi har to båter på TC (time charter – red.anm.) med Mowi, “Pirholm” og “Eidholm”, og “Vågsund” går til BioMar. “Eidholm” går i Skottland på den nye fabrikken for Mowi. “Tenneskjær” går på spot for de fleste. “Tenneskjær” går i rute fra Danmark til Nord-Norge, frakter en del fôr for Aller Aqua og EWOS, og går tilbake med stykkgods.

– Alt mannskap er norsk, unntatt “Kryssholm” som vi akkurat har overtatt. Vi gjør det godt på gamle skip, men vi er i en flåtefornyelse. “Tenneskjær” ble bygget i 1974 av skipsreder Rolf Kjøde, påpeker Øpstad Melingen på telefon fra verftet i Stettin i Polen.
Lærlinger
Bio Feeder eier skipene “Vågsund”, “Pirholm”, “Eidholm”, “Kryssholm” og “Tenneskjær”, som har bokført flåten til 172,7 millioner kroner. Den bokførte egenkapital var ved årsskiftet på 44,4 millioner kroner.
– Det er rift om gode sjøfolk, og vi gjør mye for at de skal trives i rederiet. Vi har lærlinger på alle skip, og vi har nå flere som startet som lærlinger og har gått hele veien til skipper.
– Selskapet er driftet gjennom Lighthouse Ship Management, som er eid av meg og onkelen min og Jan Henning Balestrand, legger han til.

– Det er jækla gode folk ombord som gjør dette.
Norsk
Resultatmessig ser det brukbart ut så langt i 2019.
– I år blir vel det samme som i fjor, spår han.
– Shipping er worldwide business, men fiskefôr på norskekysten er norsk.
“Likviditeten i selskapet er tett knyttet til sesongvariasjonene i fiskefôrmarkedet, og vil normalt sett være sterkere i høysesongen på høsten enn i lavsesongen på vinteren/våren, da også mesteparten av planlagt vedlikehold og oppgraderinger gjøres,” fremgår det av årsberetningen.
Oppdrettereid
Aksjonærene bevilges seks millioner kroner i utbytte, identisk med utbyttet for i fjor.

– Alt utbytte de siste årene er blitt i gjen i selskapet for videre vekst, sier Øpstad Melingen.
Selskapets to største eiere er Melingen Shipping og Strømberg Gruppen, med henholdsvis 47,1 og 41,3 prosent eierandel. Melingen Shipping er i sin tur heleid av oppdrettselskapet Austevoll Melaks.
Bio Feeder eier forøvrig 26,7 prosent av aksjene i Rederiet Tinto. I tillegg eier personene bak Lighthouse Ship Management fire rederi med til sammen elleve skip.
– Det er en styrke at vi driver og er medeier i andre rederi som ikke er er i havbruk, så vi vet hvor tøft det er å konkurrere i internasjonal shipping. Det er ingen problem å bruke opp dette overskuddet i administrasjonskostnader, sier Øpstad Melingen videre.