Grunnlegger og administrerende direktør i brønnbåtrederiet Intership, Ole Peter Brandal, sier det er spesielt én grunn til at mange aktører ikke klarer å etablere seg i brønnbåtbransjen.
Han ledet Sølvtrans fra 2004 til 2011. Deretter gikk han tilbake til sin gamle arbeidsgiver, Nordea, før savnet etter brønnbåtbransjen ble for stort. I 2014 startet Ole Peter Brandal opp Intership.
Brandal mener brønnbåtbransjen for femten år siden var lavstatus, men i dag er høystatus. Han sier mange aktører har prøvd å komme seg inn på brønnbåtmarkedet, også ressurssterke oljerederier, men har feilet.
– Årsaken til det er nok ganske enkelt, relasjoner. Brønnbåtbransjen er veldig relasjonsdrevet, og de som gir oppdrag, må kjenne aktørene personlig. Dette er en svært kritisk service, og man må vite at de som får oppdragene er i stand til å håndtere det de er satt til å gjøre – å sette de rette båtene til de rette oppgavene, sier Brandal til Vikebladet Vestposten.
Han sier også at det er vanskelig å komme seg inn i brønnbåtbransjen, fordi den er ekstremt kapitalkrevende. I starten måtte Intership leie brønnbåter ved hjelp av investorer, fordi de ikke var i stand til å eie båtene selv.
I 2018 kom britiske Alchemy Special Opportunities inn som majoritetseier, og siden da har Intership investert for om lag en milliard kroner.
I dag eier rederiet seks brønnbåter, som alle er på langtidskontrakter.
– Det gir oss veldig god inntjening. Når vi i tillegg har eiere som er ekstremt villige til å investere mer penger, så er det en god situasjon. Vi er rigget for fremtiden, og for videre ekspansjon, sier Brandal.