Natt til tirsdag startet hevingen av KNM «Helge Ingstad».
Fregatten kolliderte med tankskipet «Sola» i november i fjor. I etterkant av kollisjonen ble det undersøkt prøver fra oppdrettslaks nært havaristen. Prøvesvar viste at matfisk fra seks undersøkte oppdrettsanlegg ikke var blitt forurenset av utslipp fra den havarerte fregatten.
Tirsdag sendte Forsvaret ut en pressemelding tirsdag om at hevingsoperasjonen hadde startet.
– Alt er klargjort på «Helge Ingstad», og teknisk er fartøyet nå klar for heving. Men aller viktigst ser det ut til at vi har det værvinduet vi trenger, sier bergingsleder Anders Penna i BOA, selskapet som er ansvarlig for planleggingen og gjennomføringen av selve hevingsoperasjonen.
Penna sier bergingsoperasjonen er veldig kompleks og tidkrevende.
– Å løfte et såpass stort fartøy som dette, er helt spesielt. Hadde det vært et mindre, sivilt fartøy, så ville det mest sannsynlig ha blitt brutt opp i mindre deler og deretter blitt hevet i deler, sier Penna.
Kranlekterne «Gulliver» og «Rambiz» skal løfte fregatten samtidig med til sammen fire kraner. Ifølge Forsvaret må disse løfte synkront, noe som krever at fartøyene må ligge helt i ro ved siden av hverandre. I tillegg kreves det krever lite vind og bølger – noe som ikke er så altfor vanlig langs vestlandskysten om vinteren. Det ventes fortsatt en del dønninger onsdag, noe som kan føre til endringer i operasjonen.
Ifølge en rekke medier krysset fregatten vannflaten i 8-tiden tirsdag morgen.
Rundt 300 personer er i sving under hevingsoperasjonen, som er ventet å ta fem til seks døgn.
NRK strømmer hevingsoperasjonen.