Fartøyet kan løfte 4.000 tonn. Nå er det på vei til havariområdet

Nyheter
3728

Kranskipet «Gulliver» skal etter planen være i Hjeltefjorden søndag morgen.

Kranskipet «Gulliver» seiler torsdag ettermiddag nordover i Nordsjøen med knappe seks knops fart.

For et døgn siden la det Luxembourg-flaggede fartøyet med plass til 78 personer om bord ut fra Eemshaven i Nederland.

Ifølge den planlagte ruten i Marinetraffic skal hun legge til kai ved Hanøytangen utenfor Bergen søndag morgen.

Skal løfte fartøyet gradvis
På vei inn skal hun etter ruten passere på østsiden av Øygarden gjennom Hjeltefjorden, hvor vraket av KNM «Helge Ingstad» såvidt stikker over vannet.

Det skal være cirka 20 meter dypt der skroget står på bunnen.

FOTO: Kystverket

På Hanøytangen ligger allerede en gigantisk lekter og en taubåt som tilhører Boa Management.

Boa Management har fått oppdraget med å sikre og heve fregatten «Helge Ingstad», som har stått på grunn like nord for Sture-terminalen i Øygarden i en uke.

De siste dagene har spekulasjonene vært mange om hvordan Boa Management har tenkt å heve vraket av fregatten. 

Forsvaret har gitt få detaljer om planene, utover at «Planen er å heise fartøyet gradvis opp og overføre det til en nedsenkbar lekter».

De har oppgitt at det vil ta tre uker å heve fregatten, før den skal fraktes til marinebasen Haakonsvern.

Selv om «Gulliver» er på vei til Hanøytangen, har Sysla ikke fått bekreftet at fartøyet skal være involvert i operasjonen.

Kan løfte 4.000 tonn
Løftefartøyet er splitter nytt, og er en oppgradert utgave av rederiets andre fartøy, «Rambiz».

«Rambiz» ble blant annet brukt i redningen av bilskipet «Tricolor», som sank i Den engelske kanal etter sammenstøt med et tankskip.

Selskapet Scaldis, med base i Antwerpen i Belgia, overtok «Gulliver» fra verftet i Kina 20. april i år.

Fartøyet er utstyrt med fire Azimuth thrustere for fremdrift, som sammen gir en effekt på drøye 6000 kW.

Dynamisk posisjonering sikrer at skipet kan ligge i ro på et sted innenfor visse værbegrensninger.

Royal IHC har bygget det 108 meter lange løftefartøyet, som er utstyrt med to gigantiske kraner som står 34 meter fra hverandre på dekket.

Scaldis Gulliver i Rotterdam en måned før hun var ferdig. FOTO: Kees Torn

Hver av dem har en løftekapasitet på 2.000 tonn, og de kan brukes sammen for å oppnå en kapasitet på 4.000 tonn.

Fregatten KNM «Helge Ingstad» veier i overkant av 5.000 tonn, og er nå i tillegg fylt med vann.

Vil ikke kommentere
Rederiet som eier løftefartøyet, «Scaldis», vil ikke uttale seg om saken men henviser videre til Boa Management og Forsvaret.

Ingen av dem vil uttale seg om hvordan fartøyet skal brukes.

Boa Management har siden de fikk kontrakten henvist til Forsvarsmateriell, som har oppgaven med sikring og heving på vegne av Sjøforsvaret.

Kommunikasjonssjef Hilde Tank-Nielsen i Forsvarsmateriell skriver i en SMS til Sysla at de fortsatt jobber med detaljene i bergingsplanen, og ikke vil gå ut med mer detaljert informasjon før denne er på plass.

Hun henviser videre til Forsvarets nettsider.

Der skriver de at Boa Management samarbeider med velrenommerte underleverandører med spesialkompetanse innen fagområdet.

Ugland størst i Norge
«Gulliver» er ikke blant de største løftefartøyene.

De største, «Thialf» og «Saipem 7000», har en kapasitet på 14.000 tonn.

Kommunikasjonssjef Michelle Brama i rederiet Heerema, som eier «Thialf «og flere andre løftefartøy, skriver til Sysla at de ikke har blitt kontaktet i denne saken.

Av løftefartøyene som er i Norge nå, er det norske rederiet J.J. Ugland sitt HLV «Uglen» det største, med en løftekapasitet på 800 tonn.

Det ligger for øyeblikket i Stavanger, men er ikke blitt kontrahert inn.

– Vi har tilbudt vår bistand, men foreløpig har ikke Forsvaret takket ja til tilbudet, sier sjef Tommy Christensen i rederiet til Sysla.