Brønnbåten «Steinar Olaisen» er under bygging, og skal etter planen settes i drift i månedsskiftet juni/juli. I romjula rykket driftsselskapet Nova Sea Service AS inn stillingsannonse i Helgelands Blad, der man ba om søknader til ni stillinger; maskinsjef, to overstyrmenn, fire matroser, og to lettmatroser.
Ved søknadsfristens utløp 15. januar, lå det ikke mindre enn 750 søknader på bordet, skriver Helgelands Blad.
– Vi har fått bare kvalifiserte søkere til alle stillinger. Det er åpenbart at mange av søkerne kommer fra offshorenæringen, sier Arnt-Erling Paulsen, som jobber med logistikk og operasjon av den nye båten i Nova Sea.
De norske offshorerederiene sliter som kjent tungt om dagen, med mange supplybåter, og servicefartøyer i opplag. Så langt er det lite som tyder på vesentlig høyere aktivitet for rederiene, så lenge det bores så lite på norsk og britisk sokkel.
– Vi har søkere fra Færøyene, Danmark, og Sverige, men 95 prosent av søkerne er norske, sier Paulsen.
Stor jobb
Fra før er det ansatt tre personer. Så kommer ni nyansettelser, i tillegg til kadetter og lærlinger. Totalt kan staben av båtmannskap komme opp i 16 før alle ansettelser er på plass. Paulsen legger ikke skjul på at det er et omfattende arbeid å behandle alle søknadene.
– Hvordan håndterer dere en slik søkerbunke?
– Vi har allerede sendt ut informasjon til alle søkerne, og takket for interessen. Vi har lovet å komme tilbake med nærmere beskjed i løpet av uke fire (utgangen av januar), sier Paulsen.
Arnt-Erling Paulsen fra Herøy er selv tidligere brønnbåtreder, men er nå ansatt i Nova Sea for å arbeide med logistikk.
– Nova Sea har nå fem ansatte på kontoret i Herøy, sier Paulsen.
Stort skip
Nybygget «Steinar Olaisen» er 80 meter lang, på størrelse med de største supplybåtene i offshorenæringen. Lastekapasiteten på 3.600 kubikkmeter er rundt tre ganger større enn brønnbåtene vi ser på kysten til daglig. Med et slikt volum kan båten frakte rundt 500 tonn levende slaktefisk. Båten bygges hos Aas mekaniske verksted på Vestnes i Møre og Romsdal. Prisen for investeringen har tidligere vært oppgitt til rundt 320 millioner kroner, litt avhengig av hvilken dekksutrustning som velges.
Bygger selv
Nova Sea har flere begrunnelser for å bygge og eie brønnbåt selv, framfor å leie fra eksisterende rederier.
– Vi kommer fortsatt til å ha langtidskontrakter med andre rederi, og vi vil nok vurdere andre nybygg etter hvert. Grunnen til at vi gjør dette er at rammebetingelsene for lusehåndtering og transport har endret seg. Brønnbåtene er veldig viktig i dette. Og så er vi optimister med tanke på fremtidig volum i produksjonen, sa sjef i Nova Sea, Odd Strøm, til Helgelands Blad ved en tidligere anledning.