Tungt fall i IntraFish’ inntekter

Nyheter
652

IntraFish Media ruver i medielandskapet for fiskepressen. Med nettavisene IntraFish.no, IntraFish.com, samt papiravisene Seafood International, Fish Farming International og 66,6 prosent-eide Fiskeribladet Fiskaren, er mediehuset ubestridt det største i bransjen. Selskapet arrangerer også en rekke events, blant annet med årlige Seafood Investor Forum i London og New York.

Rekord
IntraFish Media har i 2014 og 2015 lagt bak seg de klart beste to år i sin historie. Det er ikke hverdagskost. På 19 år har mediebedriften kun gått med overskudd fire ganger.

Men årets topplinje og resultat preges av engangseffekter fra salget av den engelske fiskeriavisen Fishing News Weekly (FNW), og vederlag knyttet til fraflytting av lokaler i London. Totalt ga dette ekstraordinære inntekter på 5,4 millioner kroner.

Justert for disse engangseffektene, stuper salget fra 47,3 til 38,5 millioner kroner.

Tøft
I årsberetningen legges det ikke skjul på at både abonnement- og særlig annonsemarkedet er tøft.

«Abonnementsinntekter på MNOK 23,3 som er ned MNOK 2,9 (11%) sammenlignet med 2014. Opplagsnedgangen skyldes i hovedsak salg av FNW. Annonseinntekter på 12,8 MNOK, som er ned 5,7 MNOK (31%) sammenlignet med 2014. Annonse nedgangen skyldes salg av FNW, reduserte annonse inntekter som følge av digitalisering av månedsmagasiner, samt fallende annonse marked».

De sviktende salgsinntektene er delvis kompensert av en innstramming på kostnadsiden.

«Sum driftskostnader var på 40,8 millioner kroner, som er ned 7,5% sammenlignet med 2014», skriver styret.

Overskudd
I likhet med Fiskeribladet Fiskaren slet IntraFish med høyt sykefravær, nærmere bestemt 8,7 prosent, i 2015. Fiskeribladet Fiskaren måtte forøvrig nøye seg med nullresultat i fjor.

Les mer om årsresultatet til Fiskeribladet Fiskaren HER

Men IntraFish fikk overskudd ifjor. Innbakt i resultatet på 3,9 millioner kroner før skatt er forøvrig gevinsten på 2,1 millioner kroner fra salget av FNW.

På agendaen i 2016 er særlig å «rebrande våre sektor-spesifikke titler (magasin og nett) og samle alt under IntraFish-paraplyen», heter det videre i årsberetningen.

IntraFish Media hadde ved årsskiftet en samlet gjeld på 22,1 millioner kroner, hvor alt er klassifisert som kortsiktig gjeld.