Zero

Nyheter
1080

7. desember 1941 angrep japanske hangarskipsbaserte fly den amerikanske slagskipsflåten på Pearl Harbour. Stup- og torpedobomberne var støttet av Japans fremragende og lynraske jagerfly: Mitsubishi «Zero».

Mitsubishi-konsernet er et konglomerat. De produserer biler og fly, men har også egen bankvirksomhet, skipsverft, stålverk, kjemikaliefabrikker, papirfabrikker, bryggerier og oljeselskap.

Keiretsu
Mitsubishi er en tradisjonelt japansk keiretsu, et mangslungent handelshus, etter samme modell som Mitsui og Sumitomo. Denne bedriftsformen, med svært diversifisert virksomhet styrt av et holdingselskap, er utbredt i Japan, og var blant drivkreftene i det økonomiske mirakelet i Japan i etterkrigstiden.

Det er et omfattende selskap. Tokyo-selskapet har over 60.000 ansatte, og omsetter for over 20.000 milliarder yen årlig.

Handelshuset Mitsubishi kjøper og selger mat også. De har egne foredlingsanlegg og fryserier, og Mitsubishi er blant annet en av de større kjøperne av norsk laks. Blant leverandørene er Lerøy Seafood Group.

Storkjøper av laks
Men det er ikke primært norsk laks de kjøper. Mitsubishi er for lengst på plass på eiersiden i chilensk oppdrettsnæring, og produserer der over 20.000 tonn laksefisk årlig.

Ved idag å by på Cermaq, varsles et taktskifte med nye og økte ambisjoner. For dem er det da rasjonelt å by på Cermaq, som lenge har vært til salgs, og som har sin hovedgeskjeft i Chile.

Foruten fiskeproduksjon i Chile (og nå kanskje også i Canada og Norge), er japanske Mitsubishi utmerket posisjonert i det raskest voksende markedet for sjømat – Asia. Og det er ikke bare Japan og Kina som øker sitt konsum. En lang rekke land, med raskt økende kjøpekraft, befolkning og proteinbehov – som alle har et forhold til sjømat.