Salthammer Båtbyggeri er valgt av Yatek for å utvikle et 18,5 meter langt servicefartøy med en batteripakke på 1.600 Kwh.
Investeringen er et ledd i Yatek sin grønne satsning innen tyngre serviceoppdrag langs kysten. Fartøyet bygges på spekulasjon og vil tilbys i markedet.
Fartøyet har betegnelsen CoastCat 18eH og er designet av Tomra Engineering i samarbeid med Salthammer og rederiet. Fartøyet vil utstyres med en av markedets største hybridpakker som gir mulighet for lading via landstrøm tillater kontinuerlig elektrisk drift ved operasjoner på merdkanten, noe som fører til vesentlig reduksjon i CO2 utslipp og forbruk, samt støynivå.
Videre har fartøyet dekksmaskineri, to kraner og innredning for 24 timers drift med blant annet eget toalett og dusj på alle lugarene.
– Etter tett dialog med Yatek de siste månedene, gleder vi oss veldig over at de valgte å gå videre med løsningen vi sammen har kommet frem til og ser frem til samarbeidet, sier Lasse Stokkeland, daglig leder i Salthammer Båtbyggeri, i en pressemelding.
Bærekraft, trivsel og sikkerhet for mannskapet ombord har vært sentralt i utviklingen av fartøyet, som er laget for 24-timersdrift.
– Effektive og miljøvennlige løsninger som er kostnadseffektive for oppdretter har fokus hos oss i Yatek, sier Ansgar Østebøvik, daglig leder i Hyllestad-baserte rederiet.