Hav Lines advokat Trond Hatland hamrer løs på eks-statsråd Harald Tom Nesvik (FrP) på åpningsdagen av rettsaken om «Norwegian Gannet».
Bergen tingrett startet mandag morgen hovedforhandlingen i saken mellom Hav Line og Staten. Saksøker er Hav Line-gruppen, representert ved advokat Trond Hatland, partner i Advokatfirmaet Thommessen.
Sakens kjerne er «Norwegian Gannet», den mye omtalte kombinasjon av brønnbåt, slaktebåt og transportskip, som frakter slaktefisk fra Norge til Danmark. Av et normalt lakseslakt er mellom to og fem prosent av fisken såkalt «produksjonsfisk», fisk med synlige skader og lyter. Denne er ikke lov å eksportere før feilretting har skjedd – i Norge. Hav Line fikk imidlertid, før skipet ble satt i drift, dispensasjon fra Mattilsynet og Fiskeridepartementet til dette. Staten har i ettertid avslått en forlengelse av en dispensasjon av eksport av produksjonsfisk, noe som er grunnlaget for rettsaken.
– Staten har utvist stor kreativitet for å stoppe Hav Line, sier Hatland i sitt innledningsforedrag i retten mandag. – Staten har gått inn og endret forskriften. Det er heldigvis svært, svært sjeldent at dette skjer. Men det har skjedd her – for å stoppe Hav Line.
– Vurderingen har utelukkende skjedd inne i fiskeriminister Harald Tom Nesviks hode. Han har gått mot vedtak fra både Mattillsynet og departementet, fortsetter han.
Offentlig støtte
Hatland påpeker at «Norwegian Gannet» oppnår miljøgevinster, blant annet ved å spare veiene for omfattende trailertransport og heller løfte fisketransporten over til sjø.
– Hav Line har fått 30 millioner kroner i offentlige midler i støtte. Dette er bortkastede penger hvis Hav Line må legge ned, mener han.
Hatland forteller at i løpet av 2019 har slaktebåten levert 24.600 tonn laks og ørret, og 7.320 tonn inntil april 2020. Han fremhever også at «Norwegian Gannet» ble brukt til redningsslakt under algeoppblomstringen i Nord-Norge i fjor sommer.
– Statens hovedanliggende er at det er en risiko for at «norsk laks’ omdømme kanskje kan bli skadet».
Fiskeeoppdretter Kjell Haugland oppfant «Hav Line-metoden», og etablerte selskapet i 2013. Trient, eid av Sekkingstad-familien, kom seinere inn på eiersiden. Haugland-gruppen og Sekkingstad har garantert for leveranser 15.000 tonn laks årlig til Hav Line. Hav Line hentet så inn godkjennelser fra Mattilsynet og Fiskeridepartementet, inngikk avtaler om finansiering og byggekontrakt. Høsten 2018 ble båten levert fra verftet i Spania.
Omgjort vedtak
– Det er kun én hendelse som er ny. Det er at vi får fiskeriminister Nesvik. Han liker ikke produksjonsfisk til utlandet, sier Hatland.
Tidligere fiskeriminister Harald Tom Nesvik er innkalt til vitne i saken, og vil forklare seg seinere.
Omgjøringen av vedtaket fra departementet kom 3. desember 2018, en måned etter at «Norwegian Gannet» var overlevert rederiet.
Hatland bemerker videre at Hav Lines mottaksterminal i Hirtshals defineres som «tollager». Det innebærer at fisken ikke formelt anses som eksportert. Der sorteres produksjonsfisken før denne returneres til Norge.
– Kvalitetsforskriften er laget for en annen tid enn nå. Den gang ble fisken eksportert rund og ufiletert, sier han.
– Det er ingen andre i Norge idag, det er ingen norske slakterier, som leverer en bedre kvalitet, sier Hatland, og fremhever blant annet den overlegne ferskhetsgraden som slaktebåten garanterer. Fra slaktefisk hentes på Sørlandet eller Vestlandet, er fisken fremme i Danmark i løpet av henholdsvis åtte eller 20 timer.
Proteksjonisme
– Det er ren proteksjonisme, som noen har uttalt. Det er norske arbeidsplasser det handler om.
Les også: – Utsatt for pipende norsk inhabilitet, urettferdig obstruksjon, proteksjonisme og justismord
Hatland påpeker forøvrig at ikke alle norske slakterier har godkjenning for feilretting.
– Man tillater transitt av fisk til våre naboland, men ikke for Hav Line, sier Hatland, og viser til at det over Ofotbanen går en betydelig transitt av fersk laks og ørret gjennom Sverige til Alnabru ved Oslo.
– Vår anførsel er at denne kan sammenlignes med Hav Lines tollager i Danmark.
Regjeringsadvokat Torje Sunde representerer Nærings- og fiskeridepartementet i saken mot Hav Line. Han anfører i retten at det er ikke dokumentert at denne nevnte fisken, som sendes gjennom Sverige, er usortert produksjonsfisk.
Hatland er imidlertid klar på at det er ikke opp til nordmenn å vurdere laksens omdømme i utlandet.
– Laksens omdømme i utlandet vurderes av andre enn oss. Staten kan ikke ha noen definisjonsmakt for hva som er et godt omdømme, sier han. – Det er ikke myndighetskontroll som løser dette, men markedets oppfatning som bestemmer det.