– Folk vet hva de skal gjøre med en kjøttdeigpakke. Men fisk med skinn og bein har de ikke peiling på, og velger det bort, sier regionsjef Jørn-Åge Stikholmen i Domstein Sjømat på Vestlandet til Bergens Tidende.
På to år har salget av fersk fisk i dagligvarehandelen økt med nesten 400 millioner kroner. I volum er veksten på rundt 3.000 tonn, eller 32 prosent, viser tall fra Nielsen. Nesten tre fjerdedeler av dette skyldes økningen i lakseomsetningen, og det er laksefileter klare for tilberedning som trekker opp salget.
– De som produserer hvitfisk har fortsatt en vei å gå med tanke på å gjøre torsk og sei mer forbrukervennlige i butikken, sier Stikholmen.
Laks har økt med 55 prosent de siste to årene, mens annen fersk fisk bare har økt med 15 prosent i samme periode.
Han forklarer at hvitfiskbransjen er preget av mange mindre aktører. Samtidig er volumene som selges i Norge relativt små, og tilgangen på råvarer svinger.
– Bare en svært liten del av hvitfisken som fanges her til lands, selges i Norge. Mengden blir for liten til at det kan etableres like effektive produksjonslinjer som for oppdrettslaksen, der tilgangen er langt mer stabil for en filetfabrikk, sier Stikholmen videre til BT.
Forsker Morten Heide ved Nofima mener det er et stort potensial for eksempelvis torsk med tanke på større industriell produksjon.
– Det jobbes med såkalt levendelagring av torsk. Det vil kunne sikre en stabil tilgang av råstoff store deler av året, sier Heide.