Selskapet, som har to foredlingsanlegg i nærheten av Ålesund, produserer og eksporterer foredlede lakse- og ørretprodukter. Nå har bedriften inngått samarbeid med leverandører i begge markeder, forteller Ola Holen, selskapets finansdirektør, til Undercurrent News.
Samarbeidspartnere
– Hofseths modell er å samarbeide med et selskap i markedet, slik som vår kobling med Mazzetta Company i Nord-Amerika, sier Holen. I 2014 var salget til USA var en temmelig nøyaktig en halv milliard kroner.
– Dette har vært vår modell i det siste; å finne en partner i markeder og ta det videre med dem. Fokus for dette er nå Japan og Australia. Vi har samarbeidspartnere i begge disse markedene, og setter fokus på økende salg i disse landene.
Holen, som like etter årtusenskiftet var finansdirektør i Pan Fish, ønsker ikke å avsløre Hofseths partnere i disse markedene.
Vokser på hjemmebane
Selskapet har også hatt sterk vekst i Norge i fjor, med en omsetning på 280 millioner kroner, sammenlignet med 95 millioner kroner for foregående år.
– Vi har ikke satt fokus på Norge i det siste, så dette er noe vi nå er ute etter å gjøre, sier Holen, og legger til at de i år har fått en kontrakt hos en stor norsk forhandler.
Høyere omsetning i Norge er også delvis på grunn av en økning i salget av kapsler og biprodukter av laks fra søsterselskapet Hofseth Biocare, som produserer lakseolje, protein- og kalsiumpulver.
Bruker 100 prosent av fisken
– I selskapet bruker vi 100 prosent av fisken, da skinn og bein går til Hofseth Biocares fabrikker, sier Holen.
EU-salget for Hofseth vokser også raskt. Salg til Europa gikk fra 22 millioner i 2013 til 412 millioner kroner i 2014.
– På slutten av 2013 fikk vi noen gode kontrakter i Tyskland, så det var en driver av veksten i Europa, forklarer Holen.
Hofseth International fikk et driftsresultat på 106,6 millioner kroner i 2014 – et voldsomt byks fra et underskudd på 13,2 millioner kroner i 2013. Selskapets to fabrikker behandlet 30.000 tonn råstoff, og forventer en økning i 2015.