Vinsjan på kaia

Nyheter
972

Beatles spællt aldri så vakkert som vinsjan på kaia
Finast parfymen va lukta av olje og sjø
Ingen va deilig som du, den dan æ skull’ færra
Begge va altfor blyg te å sei adjø

18. november 2015. Det brønnbåttunge NTS-konsernet har 12-doblet markedsverdien sin på fire år. En børskomét. Men det var ikke gitt at det skulle gå slik i det gamle Namsos-rederiet.

La oss spole tiden tilbake. Med 136 år.

Sjø og land
23. august 1879. Namsos Dampskibsselskap stiftes. 11 år senere etableres Namdalens Aktie Dampskipsselskap, og de to selskapene driver transport av gods og passasjerer side om side i nesten hundre år inntil de fusjonerer i 1970 under navnet Namsos Trafikkselskap.

Selskapene fikk felles disponent åtte år tidligere, og i 1965 blir den første landbaserte aktiviteten etablert – ei skolebussrute i Nærøy. Den første godsbilen settes i drift i 1971 og gjør NTS til en aktør innenfor transport av gods både på sjø og land.

Foto: NTS

Ambulansevirksomheten etableres i 1994 og blir etter hvert det største forretningsområdet i NTS-konsernet fram mot avvikling i starten av 2013. Avviklingen kom som en naturlig konsekvens av at de regionale helseforetakene vedtok å overta driften i egen regi.

Året 2008 fremstår som et veiskille for NTS i lys av at kollektivtransport på sjø blir fisjonert ut til FosenNamsos Sjø. Med dette settes det et foreløpig punktum for 129 års maritim virksomhet i egen regi. Samme år investerer man i brønnbåtrederiet Norsk Fisketransport.

Dystert
Med det offentliges bebudete overtakelse av ambulansedriften, samtidig som at lastebilvirksomheten legges ut for salg etter flere år med svake resultater, ser det på vårparten i 2012 dystert ut med tanke på videre drift for Namsos Trafikkselskap.

Investeringer i perioden 2012-2014 gir imidlertid ny vind i seilene for NTS-konsernet. Godsbilvirksomheten styrkes ved kjøpet av Sunde Transport (NTS Transport etter fusjon med Namdalske) etter at det blir satt en stopper for salget av Namdalske. Samtidig blir innsamling og transport av husholdningsavfall et nytt forretningsområde, når Sunde Renovasjon (nå NTS Miljø) kjøpes. Sjøverts transport blir reetablert når fraktselskapet Folla Sjøtransport blir oppkjøpt, og når man ikke lenge etter investerer ytterligere 100 millioner kroner i Norsk Fisketransport, er det igjen den maritime virksomheten som preger konsernet.

Rendyrket
Satsingen mot oppdrettsnæringen styrkes ytterligere gjennom investeringen i serviceselskapet KB Dykk i juni 2014. På samme tid blir NTS eneeier i Norsk Fisketransport, og i oktober 2014 kunngjør dette selskapet konsernets største investering noen sinne gjennom overtakelse av virksomheten til brønnbåtrederiet Fosnavaag Wellboat for 500 millioner kroner.

Aksjekurs for Namsos Trafikkselskap/NTS ASA fra 1992 til idag. Illustrasjon: Nordnet

Som følge av et stadig sterkere fokus på tjenesteleveranser til havbruksnæringen, blir godsbilvirksomheten solgt i november 2014, mens NTS Miljø avhendes i mars 2015. For å reflektere virksomhetsendringene i konsernet skifter morselskapet navn til NTS ASA i generalforsamlingen i april 2014.

Investeringene i brønnbåter har så langt kastet godt av seg. Ved utgangen av september 2015 har NTS bokført et driftsresultat på 53,1 millioner kroner. Børsverdien har klatret til 655 millioner kroner. Kursoppgangen på NTS-aksjen har gjort mange rike, ikke minst lokale investorer, da NTS i stor grad er eid av nord-trøndere.

Da er det vel fortsatt slik i Namsos: Finast parfymen va lukta av olje og sjø

Kilder:

NTS ASA

Vinsjan på kaia, tekst: Idar Lind