Ville bygge laksekatamaraner for 82 millioner dollar. Nå er selskapet slått konkurs av tidligere ansatt

Nyheter
0

Green Ship Design er slått konkurs. Men prosjektet og rettighetene er overdradd til et nytt selskap.

Han hadde store ambisjoner, prest og lærer Magnar Hellesøy. 45-åringen hadde solgt seg ut av Hellesøy Verft og ville hente 300 millioner kroner til et nytt katamaranprosjekt.

Hver katamaran skulle være 90 meter lang og 32 meter meter bred, og ha plass til 55 trailerhengere med 1.100 tonn laks. Prislappen per katamaran: 41 millioner dollar. Tanken var å lage skroget i Polen, mens båtene skulle utrustes i Norge.

Konkurs
Målet med satsingen var ifølge Magnar Hellesøy å fjerne transport av laks på fjelloverganger samt å levere over lengre avstander, uten å ta i bruk fly. Innledningsvis skulle laksen fraktes fra Bergen til Rotterdam.

Et år etter at planene ble kringkastet er Green Ship Design slått konkurs. Det var, som iLaks har omtalt flere ganger tidligere, en ansatt som begjærte selskapet konkurs.

Bostyrer for Green Ship Design konkursbo, oppnevnt av Sunnhordland tingrett, er advokat Trond Eirik Samdal Nielsen.

Samdal Nielsen ønsker ikke å kommentere saken overfor iLaks.

Gründer Magnar Hellesøy lar seg imidlertid ikke stoppe av konkursen. Han har allerede overført prosjektrettighetene til et nytt selskap.

Spennende reise
– Det har vært en svært spennende reise med Green Ship Design siden 2018. Nå har desverre selskapet blitt tatt under konkursbehandling av Sunnhordland tingrett. Vi fortsetter nå Green Ship-prosjektet for transport av laks og andre ferske varer gjennom Green Ship Technology AS som har overtatt Green Ship-prosjektet og alle rettighetene, skrev Hellesøy i en pressemelding i forrige uke.

iLaks har henvendt seg til Hellesøy for å få utfyllende og oppdatert informasjon om balanse og resultater for Green Ship Design. Selskapets aksjekapital, på 30.000 kroner, var tapt allerede i 2019. Hellesøy har ikke returnert våre henvendelser.

ILLUSTRASJON: Green Ship Design