Vil rulle ut 2.000 lakserestauranter: – Dette blir dyrt

Nyheter
1899

Restaurantene som Mowi planlegger i Asia, blir ingen lavpriskjede.

– Nei, dette blir dyrt, fortalte styreleder i Marine Harvest (som 2.januar bytter navn til Mowi), Ole-Eirik Lerøy, da han ble intervjuet på scenen under Sysla Live i høst.

Det nye restaurant- og merkevarekonseptet er utviklet av selskapets Asia-divisjon, og består per i dag av seks restauranter på Taiwan.  Alle er i full drift, viser lønnsomhet og sikter seg altså inn mot et betalingsvillig publikum.

Men Supreme Salmon, som satsingen heter, ble planlagt med tanke på det kinesiske markedet. Og det er her de nå diskuterer utrulling av konseptet, med kinesiske partnere.

– Det blir ikke vi som skal drive disse restaurantene. Dette blir samarbeid, dette blir franchise. Vi leverer fisken og konseptet og så får andre ta dette videre, slik som kjenner vi fra for eksempel Starbucks og Burger King, fortalte Lerøy i intervjuet som du nå kan se i opptak.

Noe som virkelig slår

Han sier også at restaurantsatsingen ikke er «veldig stor» for Marine Harvest, i kroner. I lakseleveranser, derimot, satser de på at dette skal bli svært så omfattende når de to tusen restaurantene er etablert. DN har tidligere meldt at selskapet sikter om en omsetning på to milliarder dollar via restaurantene i 2025, og ytterligere 600 millioner dollar gjennom dagligvare.

– Dette må til i Kina, når man skal gå inn der. Vi samarbeider allerede med Tencent, med JD, med Alibaba. Hvis du ikke er klar til å satse med 2000 restauranter, med noe som virkelig slår, så behøver du ikke komme og snakke med dem i det hele tatt. Vi må ha apparat, vi må ha ambisjoner og vi må ha en organisasjon som takler sånne utfordringer, sier han.

Det aller viktigste

Sysla Live-intervjuet ble tatt opp før det ble kjent at laksegiganten bytter navn til Mowi, men Lerøy forteller at det å etablere en virkelig merkevare for laks blir det aller viktigste i årene som kommer.

– Det er den største verdien jeg ser, og den største muligheten vi har, sier Lerøy, som mener at dette «skulle vært gjort for lenge siden».

I intervjuet får du også høre hvordan laksegiganten jobber for å få ned kostnadene, hva Lerøy tenker om landbasert oppdrett, hva han synes er flaut og hvorfor han har vært så opptatt av å kontrollere stadig større deler av verdikjeden.