Vil frakte laks med jernbane fra Finnmark

Nyheter
655

– Bak ønsket om jernbane via Finland ligger behovet for noen hårete mål i forbindelse med satsing på nordområdene. Da ser vi for oss at en jernbanelinje til Finnmark og kysten må utredes. Derfor la vi fram forslag om å utrede enten en jernbane til Kirkenes via Rovaniemi, eller til Alta via Kolari, sier Steinar Karlstrøm i Finnmark Arbeiderparti til NRK Finnmark.

– Vi vet at vi har olje- og gass, havbruk og store mengder av oppdrettslaks, hvitfisk, mineralnæringa øker stadig på. Vi ser at her kan det nok være muligheter for å frakte ting ut på jernbane istedenfor at det skal gå ut på hjul. Det begynner å bli betydelig med vogntog etter hvert, og vi ser på jernbane som et grønnere alternativ enn gods som fraktes etter veien, forklarer Karlstrøm.

Cermaq frakter årlig 30.000 tonn fersk laks ut av Finnmark.

– Vi ønsker en miljøvennlig transport, så hvis det kan være raskt og forutsigbart så ønsker vi jernbane velkommen, sier kommunikasjonsdirektør Lise Bergan til NRK.

Håpet om en jernbane i Finnmark deles av flere partier, inkludert FrP og Høyre.

– Vi må tenke på en jernbane som gir oss mulighet til å nå markedet for produktene våre. Da er det mer naturlig å koble oss til det finske og russiske jernbanenettet enn å tenke at vi skal ha en jernbane som skal frakte nordlendinger til Gardermoen, sier stortingsrepresentant Frank Bakke-Jensen (H).