Vil firedoble flyfrakt av laks fra Evenes, men da trengs det investeringer

Nyheter
0

Høy etterspørsel etter flybåren laks.

Like før jul i fjor startet Qatar Airways Cargo opp med flyfrakt av fersk sjømat, primært laks, fra Evenes til Asia.

Harstad-ordfører Kari-Anne Opsal (Ap) sier til iHarstad at det letter fire laksefly per uke fra Evenes. Selskapene som eksporterer laks melder om en firedobling av behovet innen kort tid. Da må det gjøres plass til mange flere fly, en plass som i dag ikke finnes på Harstad/Narvik lufthavn, Evenes.

Les også: Qatar Airways Cargo starter lakseflyvninger fra Evenes

– Det trengs en mye større cargo-oppstillingsplass for 15-16 flyavganger i uka. På grunn av at lakseflyene må stå på spesielle områder av lufthavnen må det bygges ut på Evenes anslagsvis for 50-100 millioner kroner hvis vi skal få plass til flyene. Ordinær passasjertransport og Forsvaret kan ikke vike, så her må vi finne en annen løsning, sier Opsal.

Tirsdag tok hun opp saken med Sverre Myrli (Ap) i transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget.

Myrli er klar på hva som er flaskehalsen: Penger.

– Jeg var i et møte med Avinor på Evenes i dag, og denne saken ble nevnt. Det er finansieringen som er utfordringen. Styret i Avinor, som er et aksjeselskap, bestemmer fullt og helt selv om de vil bygge ut, og da er det sentrale spørsmålet: «Er det forretningsmessig økonomi i det?» Dere får ikke én krone over statsbudsjettet, sier Myrli.

Det er Perishable Center Nord (PCN), som står bak flyvningene. Selskapet har Astafjord Export, Fram Seafood, Ellingsen Seafood, Nordlaks og Salaks på eiersiden. I tillegg har Sjømattoget med Stig Winther en eierandel i PCN.