Laks ble mindre synlig i fiskediskene hos de store supermarkedkjedene i Spania i løpet av 2016. Samtidig har konsumet gått ned.
Tidligere var norsk laks av de dominerende artene i spanske fiskedisker, og til tross for at Spania var et land i økonomisk krise i flere år etter finanskrisen, økte konsum av laks fra 2010 til 2016 med hele 53 prosent. Men den høye prisen og mindre synlighet over tid har gjort at spanjolene har redusert sitt laksekonsum, på relativt kort tid.
Negativ trend
Det spanske hjemmekonsumet av laks sank med hele 24 prosent i fjor, mens den norske eksporten sank med 12 prosent fra året før. Tallene for fjoråret er negative sett med norske lakseøyne. Dette var også noe fiskeriutsending i Spania, Hildegunn Fure Osmundsvåg, la frem for norske og spanske sjømataktører under sjømatseminaret i Madrid nå i mai.
Osmundsvåg sier effekten av prisveksten for laks i det globale markedet slår fortere ut i Spania enn i andre land.
– Spanjolene har vært vant med høye laksepriser over tid nå, og man kan kanskje si det er supermarkedene som velger arter for kundene. Det spanske markedet er mer dynamisk enn andre markeder, der kjedene bytter ut arter raskere og oftere, siden fisken blir solgt over fiskedisk og ikke i brett.
Ferdigprodukter
Samtidig med at konsumet har økt i perioden 2010 til 2016, har også prisen per kilo laks over disk økt med 20 prosent i samme periode. I fjor kostet en kilo norsk laks 12 euro. Sammenligner man laksen med Spanias mest populære matfisk, lysing, lå den på 7 euro per kilo på samme tid.
– Laks kan oppfattes som dyr, om man sammenligner den med eksempelvis lysing, som er den fisken de spiser mest. Men norsk laks har mange kvaliteter som gjør den attraktiv, blant annet bekvemmelighet, smak, lite bein, enkel å tilberede og allsidighet, sier hun.
Flere norske produsenter og flere supermarkeder enn før har i stedet satset på ferdigpakkede produkter, men ifølge Sjømatrådets utsending går det ikke så raskt som man skulle ønske med å få opp salgsvolumet for brettpakkede lakseprodukter. Hun mener likevel det er store muligheter for de som vil investere i denne kategorien i Spania.
– Ferdigpakkede produkter har klare fordeler i markedet. Kjøper får gryteklare produkter, produktene er uten bein, opprinnelsen er merket på pakken og kundene opplever ikke kø, slik man ofte gjør i fiskedisken. Dette vet vi er viktige faktorer for konsumenten og for økt konsum av fisk i Spania.
Ny kampanje
Selv om den negative trenden fra i fjor har fortsatt inn i første kvartal i år, med en nedgang på 25 prosent, er Osmundsvåg optimistisk med tanke på resten av året. Sjømatrådet satser dessuten friskt i Spania med en storstilt media-kampanje som vil gå fra august til oktober, og ser mulighet til å ta igjen det tapte konsumet.
– Vi er selvfølgelig spent, men perioden mai til oktober ser bedre ut med tanke på tilgang. Vi skal i gang med en ny stor tv-kampanje, og håper dette vil endre den negative trenden hos konsumenten, sier hun uten å avsløre for mye i denne omgang.