Marine Harvest har idag en hel flåte av egne båter. Mesteparten er arbeidsbåter, som er heleide, men selskapet har også leid inn en rekke brønn- og fôrbåter.
Kontraheringsboom
Grunnet høy etterspørsel, ikke minst drevet av økt behov for avlusning, har fraktratene for brønnbåtene steget i været de siste årene. Dette har skapt en kontraheringsboom. En stor, moderne og velutrustet brønnbåt har idag en prislapp på minst 400 millioner kroner. Som storkjøper av brønnbåttjenester, har Marine Harvest selv vært med på å drive opp prisene – og fraktratene.
Det kan det nå bli slutt på.
– Vil dere herfra kontrahere båter for egen regning og risiko?
– Vi ønsker å eie og drive egne båter, både i Norge og utenfor Norge. Dette gjelder også brønnbåter, understreker Ola Helge Hjetland, kommunikasjonssjef i Marine Harvest, til iLaks.
Ønsker å kontrollere
– Vi bruker en rekke båter i våre operasjoner i dag, som for eksempel arbeidsbåter, brønnbåter og fôrbåter. Dette har blitt en sentral del av verdikjeden, som vi ønsker å kontrollere, utdyper han.
Rederivirksomhet vil nå bli vurdert som et eget driftsområde i Marine Harvest-konsernet.
– Vi ser muligheter for å gjøre produksjonen mer effektiv og for å kutte kostnader knyttet til bruk av båter. Styret har derfor bedt administrasjonen se nærmere på om et nytt forretningsområde, «Marine Harvest Shipping», kan og bør realiseres. Vi kommer til å ansette en ny konserndirektør med ansvar for dette forretningsområdet i 2016, forteller sogningen videre.
– Hvordan vil dere gjøre det med båter, som fôrbåter og brønnbåter, som idag er innleid? Er det noe tema å gå inn på eiersiden i disse rederiene?
– Dette er blant spørsmålene som nå vil bli evaluert, sier Hjetland.