Etter det iLaks erfarer, jobber blant andre Marine Harvest med å sette opp lastefly med fersk fisk fra Santiago til Moskva.
Ti ganger dyrere enn lastebil
Billig blir det ikke. Prisene for flyfrakt fra den chilenske hovedstaden varierer fra tre til fire dollar per kilo. Det er ti ganger mer enn kostnadene ved lastebilfrakt med varer fra Norge. Et annet alternativ er å fly det inn til Sentral-Europa, og viderefrakte fisken i lastebil til Moskva. Det kan være noe billigere, muligens ned mot to dollar per kilo, men gir lavere ferskhetsgrad og kortere hylletid.
iLaks har prøvd, men foreløpig ikke lyktes i å få en kommentar til saken fra Marine Harvest.
Russiske importører får rikelig med henvendelser om flyfrakt fra Chile, men interessen er foreløpig avmålt. Minst to eksportselskaper tilbyr nå flyfrakt fra det latinamerikanske landet.
Desperate forbrukere
I Russland er det en økende grad av fortvilelse som følge av importforbudet for mat fra en rekke vestlige land.
– Russisk dagligvare er svært bekymret for situasjonen. De innser at det kan bli tomme sjømatdisker, særlig på kjølt og fersk sjømat, sier Dirk Belmans, administrerende direktør i det litauiske foredingsselskapet Viciunai Europe, til Undercurrent News.
– Redusert omsetning er ikke noen behagelig situasjon for dem, legger han til. – De frykter at russiske forbrukere vil bli ekskludert fra det valget de er vant til å ha og som har blitt mer og mer attraktivt de siste årene, sier Belmans.