Vil åpne Brasil for norsk laks og ørret

Nyheter
1059

– Jeg jobber i Hallvard Lerøy. Vi selger fire millioner måltider hver dag i 70 markeder. Vi er ikke i Brasil, det er derfor jeg er her i dag, starter Anders Tennefoss. Han er teamleder for VAP (foredling) i Hallvard Lerøy, Lerøy Seafood Groups heleide salgsselskap.

Nybrottsarbeid
Førdianeren har jobbet i Lerøy i to tiår. Han har reist til São Paulo for å prøve seg på et nytt marked for Lerøys diversifiserte sjømatportefølje.

– Brasil er et enormt marked. Det er verdens sjette største marked for laks – det må jeg innrømme jeg ikke var klar over før jeg fikk se det. Alt kommer fra Chile, såvidt jeg vet. Så hvorfor vil Lerøy inn? spør han retorisk.

– Kvaliteten er ikke høy, sier Tennefoss, vel vitende at det tar seks-syv dager for chilenske lastebiler å krysse Andes og rulle over slettene opp til São Paulo og Rio de Janeiro.

Gode tilbakemeldinger
Salgsfremstøtet skjer i São Paulos Muesum of Modern Art, under et seminar i regi av Norges Sjømatråd. Blant de mange tilhørerne er Brasils største sjømatagent, Oliveira, samt representanter fra supermarkedtitanene Carrefour og Wal-Mart Brasil.

– Den økonomiske veksten i Brasil er interessant. Tilbakemeldinger fra supermarkeder er gode. Produktene vi kommer opp med er porsjoner av laks, ørret og torsk, sier han og presenterer spesifikt frem den såkalte lakselenken, med vakuumpakkede skinn- og beinfrie porsjoner.

– Alt fryses umiddelbart etter slakt. Dette er high end produkter, sier Tennefoss. Mens laks og ørret kommer rett fra oppdrettsanlegget, satser Lerøy på linefanget torsk.
– Alle tar 15-20 minutter å tilberede. Det er lettvint for supermarkedene.

Har fått napp
I et land der torsken i første rekke tilbys premiumsegmentet som saltet klippfisk, vil Lerøy prøve seg med gryteklare porsjoner.
– Frosne torskeporsjoner, pin bone out, skin on. Det er produktet. I tillegg vil vi gjøre promotions, gjerne i samarbeid med Norges Sjømatråd. Vi vet at ved salg er det viktig å lære opp sluttkunden.

Han legger ikke skjul på at Lerøy allerede har fått napp hos brasilianerne.
– Jeg er glad for at vi har fått ordrer fra mer enn en supermarkedkjede her i Brasil, avslutter han.

iLaks’ reportasjetur til Brasil er støttet med pressestipend fra Norges Sjømatråd.