– Vietnam er et voksende marked vi må holde øynene åpne for

Nyheter
0

Laksen blir stadig mer populær blant vietnamesere. Sjømatutsending Asbjørn Warvik Rørtveit tror at landet kan bli et av de viktigste laksemarkedene i Sørøst-Asia.

For ti år siden var det få i Vietnam som visste hva laks var. Nå har norsk laks omtrent blitt hverdagskost i de store byene, der den markerer seg både på sushirestauranter og fiskediskene, skriver Norges sjømatråd på sine nettsider.

Det meste av laksen er norsk, skriver sjømatrådet. Hver uke går det rundt 100 tonn fersk, norsk laks til Vietnam, ifølge sjømatutsending Asbjørn Warvik Rørtveit. Han tror landet er i ferd med å bli et nøkkelmarked for laks i Sørøst-Asia.

Trend-ingrediens
Dermed øker både sjømatrådet og eksportører sin aktivitet i landet.

– Voksende økonomi, økt levestandard, sushitrenden, og en fremvekst av utenlandske bedrifter som ser sitt snitt til å etablere seg i et voksende marked.

Det mener Rørtveit at er med på å gjøre Vietnam til et viktig laksemarked.

Norge har to kjendiser i Vietnam: Erling Braut Haaland, og atlantisk laks. Det var godt oppmøte da Sjømatrådet stilte på messe i hovedstaden Hanoi. Foto: Christina Neumann/Sjømatrådet

– Vietnam er et voksende marked vi må holde øynene åpne for, sier han.

Vietnam har en ung befolkning på 100.000 millioner, der gjennomsnittsalderen er rundt 34 år. I dag har landet 5-6 store lakseimportører, men flere åpner øynene for å kunne gjøre business på laks, skriver sjømatrådet.

Nylig var det godt oppmøte, da sjømatrådet deltok på matmesse i Hanoi.

Bruker biprodukter
I fjor eksporterte Norge 55.200 tonn sjømat til en verdi av rundt 1,8 milliarder kroner til Vietnam. Laks (både fersk laks og biprodukter) og makrell står for hovedvekten av dette. Vietnam har lenge importert biprodukter fra laks, som de bruker i lokale matretter og til produksjon av sushitopping.

Ifølge sjømatrådets oversikt er det hittil i år eksportert 14.797 tonn laks til landet, til en verdi av 900 millioner kroner. I 2022 ble det eksportert 15.271 tonn laks til en verdi av 790 millioner kroner.

Eksportprisen økte med 17 prosent, fra 51,75 NOK per kilo i fjor, til 60,61 NOK per kilo i år.

Velkjent vare
Coast Seafood ønsker å få et enda sterkere fotfeste i et marked i vekst, og var også til stede på messen i Hanoi. Før messen var salgssjef Emilie Torheim Andal på kundebesøk i Vietnams største by, Ho Chi Minh.

Her fikk hun se flere eksempler på at laksen er i ferd med å vokse seg inn i det vietnamesiske markedet:

Coast Seafood har solgt laks til Vietnam i flere år, og deltok også på messen. – Det er overraskende stor interesse her, og vi har allerede hatt fruktbare møter med flere kunder, forteller Emilie Torheim Andal i Coast Seafood (til venstre). Foto: Norges Sjømatråd

– En av dem viste frem en stor bunke med «Seafood from Norway»-stickers som de nettopp hadde fått i posten, og som de skal bruke til å merke laksen med. En annen viste frem sin nye lakseavdeling som de nettopp hadde utvidet, sier hun til sjømatrådet.

Ifølge undersøkelser utført av Kantar for Norges sjømatråd kjenner hele 63 prosent av vietnameserne til «Seafood from Norway» logoen. 56 prosent har hørt om norsk laks, men enda flere, 76 prosent, tror at laksen har japansk opprinnelse.

– Vi så det samme i Thailand, men etter noen år med målrettet markedsføring har det endret seg. Nå vet de fleste thailendere at laksen er norsk. Det skal vi også få til i Vietnam, sier Rørtveit.